PDA

Bekijk de volledige versie : "Leer kinderen op school programmeren"


F*nne.Baeken
10th January 2014, 09:53
"Leer kinderen op school programmeren"

Informaticaprofessoren van de vijf Vlaamse universiteiten pleiten ervoor om leerlingen op school te leren programmeren. Anders dreigt Vlaanderen achterop te raken. Dat schrijven Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen vrijdag.

Groot-Brittannië is het eerste land ter wereld waar scholen een uitgebreid pakket informatiewetenschappen moeten aanbieden gedurende de hele schoolcarričre, vanaf de leeftijd van vijf jaar tot het einde van het middelbaar. Die verplichting gaat volgend schooljaar in.

Het Forum voor Informaticawetenschappen ijvert voor hetzelfde in het Vlaamse onderwijs. De organisatie, ook bekend als "i22n", werd enkele maanden geleden opgericht door informaticaprofessoren van de vijf Vlaamse universiteiten. "We moeten kinderen veel vroeger wapenen voor een toekomst waarin informatica steeds belangrijker wordt", stelt professor Frank Neven (UHasselt) in de krant.

"Op dit moment is informatica in ons basis- en middelbaar onderwijs meestal beperkt tot het leren gebruiken van software zoals Word, Powerpoint of Excel. De evolutie in de informatica gaat zo snel dat je kinderen beter kunt leren hoe ze zelf software kunnen maken. Vlaanderen loopt op dat vlak wat achter. We moeten oppassen dat we die achterstand niet te groot laten worden als we later in Vlaanderen een kenniseconomie willen ontplooien."

De initiatiefnemers achter i22n hebben al contact gehad met het ministerie van Onderwijs.

Bron: De Redactie, 10/01/2014, http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/belga_20140110_ProgrammerenOpSchool

Commentaar:
Ik ben het eens met de meningen van de professoren. Leerlingen hebben niet veel informatica, tenzij ze een specifieke informatica-richting volgen, en kunnen er dan ook enkel mee werken. Ik heb gekozen voor het vak informatica te geven en ik merk zelf hoe weinig ik er eigenlijk van ken. Kinderen kunnen wel werken met een computer omdat ze er mee opgroeien maar eigenlijk kennen ze er heel weinig van. Vorig jaar sprak men erover om informatica af te schaffen, ik denk dat dit dan ook een heel slecht idee is. Het is wel oké dat het in andere vakken geďntegreerd wordt, maar het vak informatica op zich is ook belangrijk. We moeten de leerlingen aanleren hoe ze deftig met een computer moeten omgaan. Er valt nog veel bij te leren aan de kinderen ondanks ze ermee opgegroeid zijn.

Sofie.DeWolf
12th January 2014, 19:07
Hier heb ik zowel een goed als een minder goed gevoel bij.
Ik heb er een goed gevoel bij omdat het een feit is dat leerlingen te weinig kennis hebben van informatica. Ik kan mezelf daar ook toe rekenen. Ik weet nog heel goed dat ik enkel in het derde en vierde middelbaar lessen informatica kreeg. Het enige wat we tijdens die lessen zagen waren Excel, Word, Powerpoint en vaardigheden om bepaalde dingen op te zoeken op het internet. In dat opzicht vind ik het goed dat er meer aandacht besteed zou worden aan informatica-vaardigheden. Zeker omdat deze technologie steeds belangrijker wordt in onze samenleving.
Langs de andere kant heb ik er een minder goed gevoel bij. Er zouden meer lessen informatica of meer lessen met informatica-integratie komen. Stel dat we het hebben over meer lessen informatica, zowel in het basisonderwijs als in het secundair onderwijs. Welke vakken/ lessen willen hiervoor wijken? Minder Wiskunde? Minder Frans? Minder Wetenschappen? Ik denk niet dat leerkrachten van andere vakken staan te springen om uren af te geven.
Als we denken aan meer informatica-integratie tijdens de lessen moeten er ook voldoende informatica-lokalen aanwezig zijn in een school. Er moet ook goed nagedacht worden welke programma's functioneel zijn in bepaalde onderwijsvakken.
Volgens mij is dit zeker geen slecht idee, maar moet er eerst goed over nagedacht worden. Als er een concreet concept bestaat over hoe het in de toekomst zal gebeuren, zonder onenigheden en zonder twijfel kan dit een goede zaak worden.

N*ortje.VandenAckerveken
13th January 2014, 07:12
Ik heb hier persoonlijk ook een heel dubbel gevoel bij.
Net zoals Fenne en Sofie zeggen, denk ik dat het zeker niet slecht is dat er wat meer lessen gegeven zullen worden. Ik zelf kan ook enkel de basiszaken op de computer en voor sommige zaken zou het handig zijn, mocht ik wat meer weten en kennen. Ik spreek hier dan voornamelijk over Word, Excel, Powerpoint,... Toch kan ik mijn plan erg goed trekken. Ik kom met de vaardigheden die ik nu heb al heel ver. Volgens mij moet ik niet echt heel veel extra kennen.
Er wordt gesproken over het geven van programmeren, zelfs aan 5-jarigen. Dat vind ik toch al erg ver gaan. Waarom zou een 5-jarige moeten kunnen programmeren? Meer nog, moet een 5-jarige zelfs al kunnen werken met Excel? Naar mijn mening niet. Ik ben wel akkoord dat ook kleuters en lagere schoolkinderen al wat informatica-opleiding mogen hebben, maar dan op hun niveau. Ik denk dat het dan al voldoende is om hen te begeleiden op het internet, de beginselen van Word en Powerpoint leren, de gevaren van een computer leren kennen,... Ik denk dat zaken zijn waarop ingezoomd moet worden. Dat zijn de dingen die deze kinderen nodig hebben.
Mijn conclusie is dus dat er inderdaad wat meer informatica-opleiding zou mogen zijn, maar met grenzen. Er moet bewust mee omgegaan worden en gewerkt worden op het niveau en de benodigdheden van de kinderen.