F*nne.Baeken
10th January 2014, 10:53
"Leer kinderen op school programmeren"
Informaticaprofessoren van de vijf Vlaamse universiteiten pleiten ervoor om leerlingen op school te leren programmeren. Anders dreigt Vlaanderen achterop te raken. Dat schrijven Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen vrijdag.
Groot-Brittannië is het eerste land ter wereld waar scholen een uitgebreid pakket informatiewetenschappen moeten aanbieden gedurende de hele schoolcarričre, vanaf de leeftijd van vijf jaar tot het einde van het middelbaar. Die verplichting gaat volgend schooljaar in.
Het Forum voor Informaticawetenschappen ijvert voor hetzelfde in het Vlaamse onderwijs. De organisatie, ook bekend als "i22n", werd enkele maanden geleden opgericht door informaticaprofessoren van de vijf Vlaamse universiteiten. "We moeten kinderen veel vroeger wapenen voor een toekomst waarin informatica steeds belangrijker wordt", stelt professor Frank Neven (UHasselt) in de krant.
"Op dit moment is informatica in ons basis- en middelbaar onderwijs meestal beperkt tot het leren gebruiken van software zoals Word, Powerpoint of Excel. De evolutie in de informatica gaat zo snel dat je kinderen beter kunt leren hoe ze zelf software kunnen maken. Vlaanderen loopt op dat vlak wat achter. We moeten oppassen dat we die achterstand niet te groot laten worden als we later in Vlaanderen een kenniseconomie willen ontplooien."
De initiatiefnemers achter i22n hebben al contact gehad met het ministerie van Onderwijs.
Bron: De Redactie, 10/01/2014, http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/belga_20140110_ProgrammerenOpSchool
Commentaar:
Ik ben het eens met de meningen van de professoren. Leerlingen hebben niet veel informatica, tenzij ze een specifieke informatica-richting volgen, en kunnen er dan ook enkel mee werken. Ik heb gekozen voor het vak informatica te geven en ik merk zelf hoe weinig ik er eigenlijk van ken. Kinderen kunnen wel werken met een computer omdat ze er mee opgroeien maar eigenlijk kennen ze er heel weinig van. Vorig jaar sprak men erover om informatica af te schaffen, ik denk dat dit dan ook een heel slecht idee is. Het is wel oké dat het in andere vakken geďntegreerd wordt, maar het vak informatica op zich is ook belangrijk. We moeten de leerlingen aanleren hoe ze deftig met een computer moeten omgaan. Er valt nog veel bij te leren aan de kinderen ondanks ze ermee opgegroeid zijn.
Informaticaprofessoren van de vijf Vlaamse universiteiten pleiten ervoor om leerlingen op school te leren programmeren. Anders dreigt Vlaanderen achterop te raken. Dat schrijven Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen vrijdag.
Groot-Brittannië is het eerste land ter wereld waar scholen een uitgebreid pakket informatiewetenschappen moeten aanbieden gedurende de hele schoolcarričre, vanaf de leeftijd van vijf jaar tot het einde van het middelbaar. Die verplichting gaat volgend schooljaar in.
Het Forum voor Informaticawetenschappen ijvert voor hetzelfde in het Vlaamse onderwijs. De organisatie, ook bekend als "i22n", werd enkele maanden geleden opgericht door informaticaprofessoren van de vijf Vlaamse universiteiten. "We moeten kinderen veel vroeger wapenen voor een toekomst waarin informatica steeds belangrijker wordt", stelt professor Frank Neven (UHasselt) in de krant.
"Op dit moment is informatica in ons basis- en middelbaar onderwijs meestal beperkt tot het leren gebruiken van software zoals Word, Powerpoint of Excel. De evolutie in de informatica gaat zo snel dat je kinderen beter kunt leren hoe ze zelf software kunnen maken. Vlaanderen loopt op dat vlak wat achter. We moeten oppassen dat we die achterstand niet te groot laten worden als we later in Vlaanderen een kenniseconomie willen ontplooien."
De initiatiefnemers achter i22n hebben al contact gehad met het ministerie van Onderwijs.
Bron: De Redactie, 10/01/2014, http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/belga_20140110_ProgrammerenOpSchool
Commentaar:
Ik ben het eens met de meningen van de professoren. Leerlingen hebben niet veel informatica, tenzij ze een specifieke informatica-richting volgen, en kunnen er dan ook enkel mee werken. Ik heb gekozen voor het vak informatica te geven en ik merk zelf hoe weinig ik er eigenlijk van ken. Kinderen kunnen wel werken met een computer omdat ze er mee opgroeien maar eigenlijk kennen ze er heel weinig van. Vorig jaar sprak men erover om informatica af te schaffen, ik denk dat dit dan ook een heel slecht idee is. Het is wel oké dat het in andere vakken geďntegreerd wordt, maar het vak informatica op zich is ook belangrijk. We moeten de leerlingen aanleren hoe ze deftig met een computer moeten omgaan. Er valt nog veel bij te leren aan de kinderen ondanks ze ermee opgegroeid zijn.