PDA

Bekijk de volledige versie : En-en-generatie


Barst
21st December 2013, 20:03
En-en-generatie

Fons Van Dyck


PS-voorzitter Paul Magnette formuleerde eerder deze week in zijn column (DS 17 december) kritische bedenkingen bij generatie Y. Hij spreekt van een opgesmukt verhaal, dat te mooi is om waar te zijn. Hoe diep snijdt zijn kritiek?


Het zal straks tien jaar geleden zijn dat Think BBDO een grootschalig onderzoek uitvoerde naar de leefwereld van ‘twintigers’. Uit de analyse van de resultaten bleek dat het om meer ging dan een jeugdige leeftijdsgroep, maar wel degelijk om een nieuwe generatie die zich aandiende. We spraken van een nuchtere, realistische en vooral pragmatische generatie. Sindsdien is deze groep jongeren – ook internationaal – beter bekend als generatie Y.

Ze staat bekend als sterk individualistisch, maar ook als sociaal en bewogen. Een generatie die vasthoudt aan traditionele waarden als trouwen en kinderen krijgen, maar ook wordt gekenmerkt door een grote tolerantie tegenover seksuele geaardheid. Een generatie die hard wil werken maar ook veel tijd voor zichzelf opeist. Ze wil geld verdienen, maar verrijkende ervaringen opdoen is minstens even belangrijk. De wereld is hun spreekwoordelijke dorp, maar ze koesteren wel hun roots. En-en is hun ultieme motto. Het is een generatie die moeilijk keuzes kan maken, want kiezen is altijd een beetje verliezen.

Over wat een generatie dan wel precies voorstelt, lopen de meningen sterk uiteen. De bekende Nederlandse socioloog J.A.A van Doorn sprak vroeger van een leeftijdscohorte die gekenmerkt wordt door een belangrijke maatschappelijke breuk, zoals bijvoorbeeld de Tweede Wereldoorlog voor de generatie van de babyboomers. Ze hebben vaak een gemeenschappelijk belang: zich onderscheiden van alle anderen, met name van oudere generaties en van de gevestigde orde. Maar vaak is er ook sprake van een amalgaam van feitelijkheid en verdichting. Van frivole producten van the game of naming. Goed klinkende hersenspinsels van populaire media of krachtige frames van de marketingindustrie.

En dat geldt ook voor deze generatie Y. Sommigen reduceren twintigers bovendien tot een digitale generatie, de digital natives. Maar dat is slechts een facet. Ernstig onderzoek toont intussen aan dat twintigers nog een heel groot leven hebben buiten de wereld van sociale media. Een leven van echte fysieke contacten en ontmoetingen. Er gaat niets boven een goede, warme knuffel in het echte leven. Technologie maakt heel veel mogelijk, maar mag niet ons leven bepalen, vertelden jongeren ons tien jaar geleden al.

Verdere analyse laat ook zien dat deze generatie Y heel weinig verschilt van andere leeftijdsgroepen vandaag, veertigers of vijftigers bijvoorbeeld, wanneer het op fundamentele waarden en attitudes aankomt. Veel kenmerken die aan generatie Y worden toegedicht, zijn in feite belangrijke maatschappelijke drijfveren en lifestyleverwachtingen. En dat gaat van de balans tussen werk en leven, over het belang van authenticiteit en zingeving, tot de behoefte om zich verbonden te weten met vrienden, familie en lotgenoten in de hele wereld. Het klinkt misschien wat provocerend, maar generatie Y bestaat niet. Dat gezegd zijnde, blijven jongeren nog altijd een zeer goede barometer van wat er vandaag breed maatschappelijk leeft en beweegt. Wie de jongeren goed doorgrondt, heeft meteen een goed kompas om te weten waar de kleine en grote wereld van 2014 naartoe evolueert.

Het is ten slotte vooral een zoekende generatie, ook op de arbeidsmarkt. Ze willen vrijheid, transparantie en korte lijnen met hun superieuren. Maar ze hebben vandaag op de werkplek (maar ook op de hogeschoolbanken) nood aan begeleiding, opvolging, coaching. Het mag dan een grenzeloze generatie lijken, ze is wel degelijk op zoek naar grenzen en houvast. En schouderklopjes af en toe. Een ongemeen boeiende generatie, met vooral een genuanceerd verhaal. Helemaal en-en.


DS, 21-12-2013 (Fons Van Dyck)

Sofie.DeWolf
22nd December 2013, 12:38
Dit is zeker een artikel om over na te denken. Het heeft in zekere zin ook mijn idee over generatie Y verandert. Ik stelde mij de jeugd van tegenwoordig voor als asociaal met de gedachte dat iedereen enkel aan zichzelf denkt. Na dit artikel gelezen te hebben besefte ik dat deze generatie ook sociale kanten bezit. Aanwezigheid op sociale media zag ik eerder aan als asociaal. Je communiceert wel met iemand, maar er wordt minder en minder 'echt' met elkaar afgesproken. In het artikel staat dat de huidige generatie het belangrijk vindt om toch echte contacten te hebben met leeftijdsgenoten. Dit vind ik positief. Ik dacht dat we onderweg waren naar een asociale samenleving waarin iedereen alleen thuis achter een computerscherm wacht tot iemand online komt.
In het artikel wordt gesproken over de en-en generatie. Het is moeilijk om keuzes te maken. Hier kan ik mezelf wel in herkennen. Ik ben een twintiger, dus ik kan mijn eigen ervaringen toetsen aan de gegevens die in het artikel worden weergegeven. Ik vind het ook heel moeilijk om keuzes te maken. Soms gaat dit over banale dingen. Ga ik naar plaats A of naar plaats B. Een moeilijke keuze soms, want als je naar de ene plaats gaat, kan je niet meer naar de andere plaats. De oplossing die ik meestal aanhaal is dan om de helft van de tijd naar plaats A te gaan en de andere helft van de tijd naar plaats B te gaan. Dit bevestigt dan weer wat er in het artikel staat over de en-en generatie.
Er wordt gesproken over de digitale generatie. Die naam vind ik goed gekozen. Digitale media zijn belangrijk voor de jeugd. Nagenoeg iedereen heeft een facebook-account. Het zijn uitzonderingen die thuis geen internet hebben. Dit heeft volgens mij verschillende redenen. De eerste reden die ik mij meteen kan bedenken is groepsdruk. Ik weet nog dat ik in het secundair onderwijs later over internet beschikte dan de meeste anderen. Tijdens deze periode hebben medeleerlingen mij een soort van gepusht om toch maar internet aan te schaffen. En uiteraard...op die leeftijd wil je niet achter blijven op de rest en doe je mee met de groep. Een andere reden die ik mij kan voorstellen is het feit dat je digitale media overal nodig hebt. Schoolwerk moet regelmatig met behulp van internet gemaakt worden. Tijdens de les wordt regelmatig verwezen naar filmpjes op het internet. Er worden belangrijke gegevens via mail doorgestuurd naar leerlingen. Er zijn heel veel redenen waarom het voor de schoolgaande jeugd belangrijk is om internet te hebben.
We kunnen niet anders dan meegaan in de stroom.