Barst
21st December 2013, 21:03
En-en-generatie
Fons Van Dyck
PS-voorzitter Paul Magnette formuleerde eerder deze week in zijn column (DS 17 december) kritische bedenkingen bij generatie Y. Hij spreekt van een opgesmukt verhaal, dat te mooi is om waar te zijn. Hoe diep snijdt zijn kritiek?
Het zal straks tien jaar geleden zijn dat Think BBDO een grootschalig onderzoek uitvoerde naar de leefwereld van ‘twintigers’. Uit de analyse van de resultaten bleek dat het om meer ging dan een jeugdige leeftijdsgroep, maar wel degelijk om een nieuwe generatie die zich aandiende. We spraken van een nuchtere, realistische en vooral pragmatische generatie. Sindsdien is deze groep jongeren – ook internationaal – beter bekend als generatie Y.
Ze staat bekend als sterk individualistisch, maar ook als sociaal en bewogen. Een generatie die vasthoudt aan traditionele waarden als trouwen en kinderen krijgen, maar ook wordt gekenmerkt door een grote tolerantie tegenover seksuele geaardheid. Een generatie die hard wil werken maar ook veel tijd voor zichzelf opeist. Ze wil geld verdienen, maar verrijkende ervaringen opdoen is minstens even belangrijk. De wereld is hun spreekwoordelijke dorp, maar ze koesteren wel hun roots. En-en is hun ultieme motto. Het is een generatie die moeilijk keuzes kan maken, want kiezen is altijd een beetje verliezen.
Over wat een generatie dan wel precies voorstelt, lopen de meningen sterk uiteen. De bekende Nederlandse socioloog J.A.A van Doorn sprak vroeger van een leeftijdscohorte die gekenmerkt wordt door een belangrijke maatschappelijke breuk, zoals bijvoorbeeld de Tweede Wereldoorlog voor de generatie van de babyboomers. Ze hebben vaak een gemeenschappelijk belang: zich onderscheiden van alle anderen, met name van oudere generaties en van de gevestigde orde. Maar vaak is er ook sprake van een amalgaam van feitelijkheid en verdichting. Van frivole producten van the game of naming. Goed klinkende hersenspinsels van populaire media of krachtige frames van de marketingindustrie.
En dat geldt ook voor deze generatie Y. Sommigen reduceren twintigers bovendien tot een digitale generatie, de digital natives. Maar dat is slechts een facet. Ernstig onderzoek toont intussen aan dat twintigers nog een heel groot leven hebben buiten de wereld van sociale media. Een leven van echte fysieke contacten en ontmoetingen. Er gaat niets boven een goede, warme knuffel in het echte leven. Technologie maakt heel veel mogelijk, maar mag niet ons leven bepalen, vertelden jongeren ons tien jaar geleden al.
Verdere analyse laat ook zien dat deze generatie Y heel weinig verschilt van andere leeftijdsgroepen vandaag, veertigers of vijftigers bijvoorbeeld, wanneer het op fundamentele waarden en attitudes aankomt. Veel kenmerken die aan generatie Y worden toegedicht, zijn in feite belangrijke maatschappelijke drijfveren en lifestyleverwachtingen. En dat gaat van de balans tussen werk en leven, over het belang van authenticiteit en zingeving, tot de behoefte om zich verbonden te weten met vrienden, familie en lotgenoten in de hele wereld. Het klinkt misschien wat provocerend, maar generatie Y bestaat niet. Dat gezegd zijnde, blijven jongeren nog altijd een zeer goede barometer van wat er vandaag breed maatschappelijk leeft en beweegt. Wie de jongeren goed doorgrondt, heeft meteen een goed kompas om te weten waar de kleine en grote wereld van 2014 naartoe evolueert.
Het is ten slotte vooral een zoekende generatie, ook op de arbeidsmarkt. Ze willen vrijheid, transparantie en korte lijnen met hun superieuren. Maar ze hebben vandaag op de werkplek (maar ook op de hogeschoolbanken) nood aan begeleiding, opvolging, coaching. Het mag dan een grenzeloze generatie lijken, ze is wel degelijk op zoek naar grenzen en houvast. En schouderklopjes af en toe. Een ongemeen boeiende generatie, met vooral een genuanceerd verhaal. Helemaal en-en.
DS, 21-12-2013 (Fons Van Dyck)
Fons Van Dyck
PS-voorzitter Paul Magnette formuleerde eerder deze week in zijn column (DS 17 december) kritische bedenkingen bij generatie Y. Hij spreekt van een opgesmukt verhaal, dat te mooi is om waar te zijn. Hoe diep snijdt zijn kritiek?
Het zal straks tien jaar geleden zijn dat Think BBDO een grootschalig onderzoek uitvoerde naar de leefwereld van ‘twintigers’. Uit de analyse van de resultaten bleek dat het om meer ging dan een jeugdige leeftijdsgroep, maar wel degelijk om een nieuwe generatie die zich aandiende. We spraken van een nuchtere, realistische en vooral pragmatische generatie. Sindsdien is deze groep jongeren – ook internationaal – beter bekend als generatie Y.
Ze staat bekend als sterk individualistisch, maar ook als sociaal en bewogen. Een generatie die vasthoudt aan traditionele waarden als trouwen en kinderen krijgen, maar ook wordt gekenmerkt door een grote tolerantie tegenover seksuele geaardheid. Een generatie die hard wil werken maar ook veel tijd voor zichzelf opeist. Ze wil geld verdienen, maar verrijkende ervaringen opdoen is minstens even belangrijk. De wereld is hun spreekwoordelijke dorp, maar ze koesteren wel hun roots. En-en is hun ultieme motto. Het is een generatie die moeilijk keuzes kan maken, want kiezen is altijd een beetje verliezen.
Over wat een generatie dan wel precies voorstelt, lopen de meningen sterk uiteen. De bekende Nederlandse socioloog J.A.A van Doorn sprak vroeger van een leeftijdscohorte die gekenmerkt wordt door een belangrijke maatschappelijke breuk, zoals bijvoorbeeld de Tweede Wereldoorlog voor de generatie van de babyboomers. Ze hebben vaak een gemeenschappelijk belang: zich onderscheiden van alle anderen, met name van oudere generaties en van de gevestigde orde. Maar vaak is er ook sprake van een amalgaam van feitelijkheid en verdichting. Van frivole producten van the game of naming. Goed klinkende hersenspinsels van populaire media of krachtige frames van de marketingindustrie.
En dat geldt ook voor deze generatie Y. Sommigen reduceren twintigers bovendien tot een digitale generatie, de digital natives. Maar dat is slechts een facet. Ernstig onderzoek toont intussen aan dat twintigers nog een heel groot leven hebben buiten de wereld van sociale media. Een leven van echte fysieke contacten en ontmoetingen. Er gaat niets boven een goede, warme knuffel in het echte leven. Technologie maakt heel veel mogelijk, maar mag niet ons leven bepalen, vertelden jongeren ons tien jaar geleden al.
Verdere analyse laat ook zien dat deze generatie Y heel weinig verschilt van andere leeftijdsgroepen vandaag, veertigers of vijftigers bijvoorbeeld, wanneer het op fundamentele waarden en attitudes aankomt. Veel kenmerken die aan generatie Y worden toegedicht, zijn in feite belangrijke maatschappelijke drijfveren en lifestyleverwachtingen. En dat gaat van de balans tussen werk en leven, over het belang van authenticiteit en zingeving, tot de behoefte om zich verbonden te weten met vrienden, familie en lotgenoten in de hele wereld. Het klinkt misschien wat provocerend, maar generatie Y bestaat niet. Dat gezegd zijnde, blijven jongeren nog altijd een zeer goede barometer van wat er vandaag breed maatschappelijk leeft en beweegt. Wie de jongeren goed doorgrondt, heeft meteen een goed kompas om te weten waar de kleine en grote wereld van 2014 naartoe evolueert.
Het is ten slotte vooral een zoekende generatie, ook op de arbeidsmarkt. Ze willen vrijheid, transparantie en korte lijnen met hun superieuren. Maar ze hebben vandaag op de werkplek (maar ook op de hogeschoolbanken) nood aan begeleiding, opvolging, coaching. Het mag dan een grenzeloze generatie lijken, ze is wel degelijk op zoek naar grenzen en houvast. En schouderklopjes af en toe. Een ongemeen boeiende generatie, met vooral een genuanceerd verhaal. Helemaal en-en.
DS, 21-12-2013 (Fons Van Dyck)