PDA

Bekijk de volledige versie : Dolfijn illegaal als delicatesse verkocht in Italiaanse restaurants


Joost.Appels
17th December 2013, 10:44
In Italië is een onderzoek gestart naar restaurants die illegaal dolfijnenvlees serveren. Dat meldt de krant The Guardian. De zaak kwam aan het licht na een undercoverreportage op de Italiaanse tv-zender Italia Uno.

Eerder staken in Italië al geruchten de kop op dat in sommige restaurants dolfijnenvlees geserveerd werd. Maar de Corpo Forestale dello Stato, de milieupolitie, nam de geruchten niet serieus. Na de reportage is de politie nu toch een onderzoek gestart, bevestigt Ciro Lungo, hoofd van de eenheid die bevoegd is voor bedreigde diersoorten, in The Guardian.

Een reportersteam van Italia Uno filmde in de stad Civitavecchia, 70 kilometer ten noorden van Rome, in het geheim een maaltijd in een restaurant. Op de beelden is te zien hoe de journalist een salade geserveerd krijgt die gedecoreerd is met dunne reepjes gedroogde dolfijnfilet. "Maar je hebt dat niet bij mij gegeten, oké?", waarschuwt de eigenaar van het restaurant.

900 euro per kilo
De rekening voor de illegale maaltijd is hoog: 100 euro per persoon, zonder wijn. Een groothandelaar die eveneens gefilmd werd, beweert dat de prijs per kilo in Rome zelfs oploopt tot 900 euro. Volgens hem is in verscheidene restaurants in de hoofdstad dolfijnenvlees verkrijgbaar, maar staat het nergens in de menukaart. De reportage toont dat klanten die dolfijn willen eten, hun maaltijd bestellen via een codewoord: het Engelse woord 'black'.

Labtesten die werden uitgevoerd op het vlees dat de journalist kocht in het restaurant en van de groothandelaar bevestigen dat het wel degelijk om dolfijnenvlees gaat.

Drijfnetten
Volgens vissers komt het vlees van dolfijnen die verstrikt geraakt zijn in visnetten, bedoeld voor andere soorten. De meerderheid van de dolfijnen is al dood als ze uit het water gehaald worden. "Maar", zei één van de vissers aan de journalist, "als de dieren niet dood zijn, worden ze op het hoofd geslagen. En als men weet dat op een bepaalde plaats dolfijnen zitten, worden de netten net daar uitgegooid."

Italiaanse vissers die per ongeluk dolfijnen vangen, zijn verplicht de karkassen te overhandigen aan de kustwacht. Maar volgens de restauranteigenaar in de reportage is er een achterpoortje: "Ze snijden het hoofd en de vinnen eraf. En als ze tegengehouden worden, zeggen ze dat het een haai is."

Vissen met drijfnetten is in de Middellandse Zee ook al illegaal, net omdat dolfijnen er zo gevoelig voor zijn. Volgens het WWF komen geregeld illegale visserspraktijken met het gebruik van zulke netten op Italiaanse vissersboten aan het licht.

Bron: www.demorgen.be

Mening:

Alweer moet de natuur het afleggen tegen de macht van het geld. Ik begrijp niet dat de restaurants hier zo licht over kunnen gaan. Een bedreigde diersoort doodleuk serveren op het bord van al even gekke rijke st*nker. Want dat is het tenslotte. De rijke mensen verrassen en verblijden. Big money. Jan met de pet zal zich geen stukje dolfijn kunnen veroorloven.

Ik begrijp niet dat je zo gevoelloos kan omspringen met de natuur. En dan heb ik het niet enkel over het illegaal eten van dolfijn. Het is jammer dat zoveel mensen geen sprankeltje gevoel hebben met het groter geheel, waar wij tenslotte zelf deel van uitmaken. De mens waant zich superieur. Ooit komt er een dag - al zullen wij dit niet meemaken - dat de mens plots heel klein zal zijn. (sorry voor mijn neerslachtige onheilsprofetie :) )