PDA

Bekijk de volledige versie : Parket eist celstraffen tot vier jaar tegen twaalf agenten


j*chim.janssens
16th December 2013, 16:39
Parket eist celstraffen tot vier jaar tegen twaalf agenten
Bron:Bewerkt door: Toon Mast
16/12/13 - 14u26 Bron: Belga
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1759045/2013/12/16/Parket-eist-celstraffen-tot-vier-jaar-tegen-twaalf-agenten.dhtml

Het Brusselse parket heeft celstraffen van 1 tot 4 jaar geëist tegen 12 agenten van de spoorwegpolitie. Die zouden tussen 8 januari en 26 november 2006 minstens vijftien arrestanten mishandeld hebben in het Brusselse Zuidstation. Om hun wangedrag te verdoezelen, zouden de agenten valse processen-verbaal opgesteld hebben. Voor een dertiende verdachte, een hoofdinspecteur die de leiding had in het commissariaat van de spoorwegpolitie, vroeg het parket de vrijspraak.
De verdachten, waarbij zeven vrouwen, maakten deel uit van de federale spoorwegpolitie en stonden in het Brusselse Zuidstation in voor de ordehandhaving. Uit frustratie met de volgens hen lamentabele werking van Justitie zouden ze zich maandenlang misdragen hebben tegenover daklozen en mensen zonder papieren die zich in en rond het Zuidstation ophielden. Het zou de agenten vooral hoog gezeten hebben dat mensen die zij oppakten voor misdrijven, enkele dagen later toch opnieuw in het station opdoken.

Verjaardagscadeau
Die mishandelingen en vernederingen namen soms zeer zware vormen aan. Zo kreeg één vrouwelijke agente tijdens een interventie van haar collega's een man zonder papieren "als verjaardagscadeau". De man werd vervolgens meegesleurd naar een politiekantoortje onder het station, waar hij geboeid werd en met zijn hoofd in een bureaukast werd geklemd en vervolgens geslagen met een stroomkabel. Nadien werd de man op de grond gegooid, en sprong één van de agenten herhaaldelijk op hem.

Haar afknippen
Sommigen agenten schepten er ook genoegen in om tijdens interventies herhaaldelijk in de testikels van daklozen te trappen. Een andere agent maakte zich kwaad op een twaalfjarig zigeunermeisje, knipte haar paardenstaart af en gooide de haren voor haar ogen in een emmer.

Imagoschade
Het parket tilde zwaar aan de feiten en meende dat de betrokkenen zware schade toegebracht hebben aan het imago van de politie en het vertrouwen dat de burger in de politie mag hebben. Dat de feiten al van 2006 dateren, was voor het parket geen reden om mild te zijn. "Het was een zeer complex dossier en het heeft ons heel wat moeite gekost om 15 slachtoffers te identificeren en terug te vinden", zei substituut Jean-Marie Mawet. "Het parket was bovendien al in 2010 klaar om dit dossier voor de rechtbank te brengen, maar de verdediging heeft met vragen naar nutteloze bijkomende onderzoeksdaden en zinloze beroepen bij de kamer van inbeschuldigingstelling en het hof van cassatie alles in het werk gezet gedaan om tijd te verliezen."

Verstek
Voor één man die terechtstond, een hoofdinspecteur die de leiding had in het commissariaat van de spoorwegpolitie, vroeg het parket de vrijspraak omdat hij niet op de hoogte zou geweest zijn van de misdragingen van zijn ondergeschikten. Het parket eiste ook maar tegen één agent, die verstek liet gaan, een effectieve gevangenisstraf, weliswaar van 40 maanden. Voor alle anderen kon het zich verzoenen met een straf met uitstel en in het geval van vier verdachten zou het zich zelfs niet verzetten tegen een opschorting.

De verdediging pleit dinsdagvoormiddag en woensdagnamiddag.

Eigen mening: De feiten die de agenten gepleegd zijn van enorme aard in mijn ogen. De 'reden' die gegeven wordt voor de frustratie is een reden die gebruikt kan worden voor een staking of dergelijke. Ik vind dan ook dat ze volledige het recht hebben om tegen het systeem tegenin te gaan. Het kan niet dat mensen zo gemakkelijk van hun daden vanaf geraken. Wat de agenten hebben gedaan slaagt echter nergens op. Voor de acties die deze agenten hebben ondernomen is geen reden als je het mij vraagt. Wat mij dan daarbovenop nog eens dwars zit is dat de zaak nog eens drie jaar vertraagt is. Zulke zaken vragen voor onmiddellijke aanpak. Ten derde is er nog eens de straf die de verdachten opgelegd krijgen. De hoofdinspecteur had misschien geen weet maar waarvan komt het verschil in straf van de beschuldigden? Er zal een verschil in graad vastgesteld zijn. Toch vind ik dat de gemiddelde straf aanzienlijk hoger had moeten liggen. De misdrijven gingen immers ook over een minderjarig meisje waarvan de haren werden afgeknipt. Iedereen die hiervan wist verdient al een behoorlijke straf in mijn ogen.