PDA

Bekijk de volledige versie : Generatie Y leeft ook offline


i*is.huybrechts
16th December 2013, 11:46
Generatie Y leeft ook offline

Surfen doen ze het liefst met een laptop, Twitter gebruiken ze nauwelijks en ze lezen liever een ouderwets boek dan dat ze een computergame spelen. Uit nieuw onderzoek blijkt dat Generatie Y lang niet zo digitaal denkt als algemeen werd aangenomen.


De echte digital natives zijn de jongeren die nu opgroeien
Tom Palmaerts, Trendwatcher

Generatie Y, ruwweg iedereen geboren na 1980, is de eerste generatie die opgroeide met het internet. En dat zou niet zonder gevolgen blijven, voorspelden trendwatchers allerhande. Generatie Y zou zijn leven meer on- dan offline leven. Dwangmatig aanwezig op sociale media allerhande, zo goed als vergroeid met smartphone en tablet. Een verkeerd beeld blijkt nu.

Onderzoekbureaus Bite en Redshift Research ondervroegen 2.000 Britse en Amerikaanse jongeren tussen 17 en 31 jaar oud en ontdekten dat hun leven lang niet zo digitaal is. Facebook bijvoorbeeld mag dan al een belangrijke plaats in hun leven hebben ingenomen, toch spendeert slechts 41 procent van de ondervraagden meer dan drie uur per week op het netwerk.

Zo mogelijk nog opmerkelijker is de populariteit van het ouderwetse papieren boek. Het spelen van videogames mag dan al een belangrijk tijdverdrijf zijn - voor 26 procent van de vrouwelijke bevraagden is gamen één van de belangrijkste hobby's - toch geeft 61 procent van diezelfde vrouwen aan dat ze meer tijd doorbrengt met een papieren boek dan achter een gameconsole.

En ook wie dacht dat Generatie Y geboren werd met een tablet of smartphone in de hand is eraan voor de moeite. Om het internet op te gaan, verkiest 65 procent van de ondervraagden nog steeds de laptop of pc.

Bron:

http://www.demorgen.be/dm/nl/5403/I...k-offline.dhtml

16/12/13

Persoonlijke reactie:

Ik had dit persoonlijk zelf ook anders ingeschat. Aangezien je tegenwoordig iedereen en overal met digitale media bezig ziet. Persoonlijk ben ik ook liever voor het gedrukte formaat maar dit alleen betreffende studiemateriaal. Voor bijvoorbeeld de krant te lezen ga ik toch eerder naar de digitale versie grijpen. Het is handiger en compacter. Gamen doe ik persoonlijk niet en in mijn naaste omgeving ken ik niet echt vriendinnen die gamen, dus de uitslag van het resultaat verbaasde mij enorm.

Ik vind dit wel maatschappelijk relevant aangezien dit onze verwachtingen overtreft en het toch positief is dat we niet te veel op internet zitten of gamen. Want echt gezond is het natuurlijk niet maar we kunnen er natuurlijk niet omheen. Ik denk dat tegenwoordig meer als de meerderheid van onze samenleving wel Facebook of Twitter heeft. Dit kunnen we niet ontkennen dat dit voor veel mensen een heel groot deel van hun leven uitmaakt. Zo levensnoodzakelijke rol vervult dit echter niet in mijn leven.

De invloed voor van deze sociale media's heeft op sommige mensen of situaties jammer genoeg wel een minder goed effect. Denk maar terug aan http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/archief/redactietips/2.25452/2.25453/1.1461154 dit stond ook overal op Facebook. Maar ook http://www.gva.be/nieuws/buitenland/aid1414223/achttienjarig-meisje-pleegt-zelfmoord-na-pesten-via-facebook.aspx dit artikel.

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat we ons niet te zwak opstellen voor dit soort zaken want inderdaad via sociale media wordt pesten nog gemakkelijker.

Het is dus goed dat we het ons leven niet laten lijden.