PDA

Bekijk de volledige versie : Schelden doet wél zeer


marloe.vanherck
15th December 2013, 11:34
Emotionele kindermishandeling heeft tot op volwassen leeftijd negatieve gevolgen voor de hersenen.

Niet alleen fysieke kindermishandeling kan blijvende gevolgen hebben. Ook kinderen die door hun ouders geregeld uitgescholden, bedreigd, genegeerd of geïsoleerd worden, ondervinden daarvan nog jarenlang negatieve gevolgen. Dat blijkt uit hersenscans die neuropsycholoog Anne-Laura van Harmelen maakte bij volwassenen met een verleden van emotionele kindermishandeling, en bij een groep controlepersonen. De proefpersonen moesten naar foto’s kijken van positieve, negatieve en neutrale gezichtsuitdrukkingen. Uit de MRI-scans die intussen werden gemaakt, merkte Van Harmelen op dat emotioneel mishandelde mensen meer activiteit vertoonden in de amygdala, een hersengebied dat dreiging signaleert. Deze resultaten suggereren dat zij de verschillende gezichtsuitdrukkingen allemaal als bedreigend ervaren, klinkt het.

Eerder onderzoek van de neuropsycholoog toonde al aan dat de mediale prefrontale cortex kleiner is bij mensen die emotioneel mishandeld zijn. Dat hersengebied vervult een belangrijke functie bij de regulering van emotioneel gedrag, wat mogelijk kan verklaren waarom volwassenen die voor hun 16de emotioneel zijn mishandeld, emotioneel kwetsbaarder zijn. Ze hebben bovendien vaak een negatief zelfbeeld en een verhoogd risico om depressie en angststoornissen te ontwikkelen. Anne-Laura van Harmelen, die momenteel vervolgonderzoek doet aan de University of Cambridge, promoveert vandaag aan de Universiteit Leiden. (lg)

bron: eoswetenschap.eu

mening:

Emotionele mishandeling is dus even negatief als fysieke. Dit is ook toe te passen op een schoolsituatie. Pestgedrag kan evenveel negatieve gevolgen hebben als het bij woorden blijft. Ik denk dat dit vooral bij meisjes vaak een groot probleem kan zijn. Een jongen vecht zijn ruzies sneller uit en daarna gaat het weer beter. Meisjes roddelen en kleineren sneller.

Ik denk dat we als leerkracht de leerlingen hiervan bewust moeten maken. Leerlingen moeten weten wat de gevolgen van pestgedrag kunnen zijn, ook als ze niemand fysiek kwetsen. Sensibilisering om aan preventie te kunnen doen is hier dus de boodschap.