PDA

Bekijk de volledige versie : Vaarwel selfie: 2014 wordt anoniem


Lore.Vanmarcke
14th December 2013, 12:00
Net nu we bijna gewend waren aan het concept selfie, mogen we ons stilaan klaarmaken voor een golf van unselfies op het internet. Jongeren reclaimen in 2014 hun digitale privacy, zo voorspellen trendwatchers.

Eind oktober moest de top van Facebook al toegeven dat steeds minder jongeren de sociaal netwerksite gebruiken. Een eerste teken van een opvallende tendens, zeggen Belgische trendwatchers, die zich voor de gelegenheid verenigd hebben om de opmerkelijkste evoluties voor 2014 te voorspellen. Dat mensen, en vooral jongeren, meer en meer hun privacy proberen te beschermen, is zo'n markante trend.

En dat uit zich op verschillende, vaak originele manieren. Of had u nog niet gehoord van defacing, waarbij je je profielfoto op sociaalnetwerksites onherkenbaar maakt? Bij voorkeur zo esthetisch mogelijk, door middel van een speciale effecten of een masker. Ook unselfies zouden in sneltempo komen opzetten. Wordt het internet nu nog overspoeld door zelfportretten, dan is het in 2014 bon ton om een omgekeerd statement de digitale wereld in te sturen. "Je ziet nu al unselfies opduiken, waarbij mensen een bord voor hun hoofd houden met daarop de boodschap die ze willen meegeven", zegt Tom Palmaerts van marktonderzoeksbureau Trendwolves. "Bijvoorbeeld een oproep voor een goed doel. De inhoud wint weer aan belang over de persoon. Weg van de profileringsdrang, maar toch laten zien waar je voor staat."

Palmaerts verwijst ook naar trendsetters als ontwerper Martin Margiela die zijn modellen met maskers de catwalk opstuurde. Maskers die inmiddels ook werden opgepikt door artiesten als Björk en Kanye West. "De boodschap van Margiela was duidelijk: laat je niet afleiden door de modellen, het gaat om de kledij."

Bron: De morgen - 14 december 2013 - http://www.demorgen.be/dm/nl/5403/Internet/article/detail/1758136/2013/12/14/Vaarwel-selfie-2014-wordt-anoniem.dhtml

Mening: Ik wil hier niet ingaan op het woord selfie en unselfie, maar op het feit dat jongeren meer en meer hun privacy proberen te beschermen. Ik ben hier een grote voorstander van. Je mag foto's op facebook plaatsen, maar zet normale foto's erop en geen foto's waar je als dronken persoon ergens ligt te slapen. Doe dit absoluut ook niet voor andere mensen. Als deze persoon niet wil dat hier een foto van op het net komt, moet je dat respecteren. En bij facebook kan je trouwens je profiel helemaal afstellen dat niemand er op kan geraken en niets kan zien van jouw profiel, tenzij hij/zij jouw een vriendschapsverzoek stuurt en jij het accepteert. Ik hoop dat jongeren dit beseffen en zo hun eigen privacy beschermen en door dit artikel wordt mijn hoop beloond. Helaas zijn er ook applicaties zoals instagram die jouw foto's heel de wereld rondsturen en iedereen deze kan zien. Als je een foto met een hashtag op instagram zet. Kan iedereen die foto zien die die hashtag kent. Jongeren moeten beseffen dat eens een foto op het net staat, de foto er voor altijd zal opstaan.
Ik ben blij dat jongeren dit stilaan beginnen te beseffen. We moeten de jongste jeugd of de toekomstige jeugd nog steeds blijven waarschuwen voor de gevaren. Want bij de jongste komen de meeste fouten voor.