PDA

Bekijk de volledige versie : Steden en gemeenten wijzen onderwijs-cao af


Shana De Laet
12th December 2013, 21:53
De koepelorganisatie van het stedelijk en gemeentelijk onderwijs (OVSG), wijst de onderwijs-cao van Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet af. Dat laat de organisatie donderdag weten in een persbericht. De cao wordt vrijdag ter ondertekening voorgelegd aan de vakorganisaties en werkgeversverenigingen uit het onderwijs, maar volgens de OVSG legt de minister ‘bepaalde delen van de factuur voor zijn toezeggingen in het bakje van de werkgevers’.

Eind augustus raakte bekend dat de leerkrachten in Vlaanderen er bruto 236 euro bijkrijgen bij de eindejaarspremie. Netto mogen zij circa 115 euro bijtellen. De verschillende betrokken organisaties moesten de ontwerp-cao nog voorleggen aan hun leden, en niet iedereen is onverdeeld gelukkig met de plannen van de minister, zo blijkt donderdag.

‘Voor ons liepen deze onderhandelingen fout vanaf de eerste dag’, zegt de OVSG. ‘De overheid gaf toen te kennen uitsluitend over het eisencahier van de vakorganisaties te willen praten. De verzuchtingen van de werkgevers, in ons geval de stedelijke en gemeentelijke schoolbesturen, zouden niet aan bod komen. OVSG bleef de onderhandelingen echter alle kansen geven.’

Signaal
Nu de OVSG het eindresultaat van de besprekingen kent, wil de organisatie een signaal geven.'Uiteraard staan wij volledig achter de positieve elementen die deze cao voor de personeelsleden met zich meebrengt. Goed betaald en gemotiveerd personeel is een van de basisvoorwaarden voor kwalitatief onderwijs. Maar we stellen vast dat de minister bepaalde delen van de factuur voor zijn toezeggingen in het bakje van de werkgevers legt.’

Vooral het deeltijds kunstonderwijs - waarvan 93,7 pct door steden en gemeenten wordt bestuurd - wordt getroffen, zegt het OVSG. ‘Administratieve personeelsleden in academies zullen binnenkort twee uur per week minder moeten werken. De minister gaat ervan uit dat de inrichtende besturen op eigen kosten een oplossing vinden om het werk alsnog gedaan te krijgen. De impact van deze maatregel is op zich misschien beperkt, maar het is de zoveelste keer dat het deeltijds kunstonderwijs uit de boot valt.’

Bron: De Standaard (http://www.standaard.be/cnt/dmf20131212_00884163), 12/12/13

Eigen mening: Ik ben als leerkracht blij wanneer ik te horen krijg dat er een hogere eindejaarspremie zal komen in de toekomst. Ik denk dat het loon inderdaad een zeer motiverende factor is bij werknemers. Motiverende leerkrachten zorgen dan weer voor gemotiveerde leerlingen, en op deze manier is iedereen tevreden. Jammer genoeg geldt deze nieuwe wetgeving niet voor het deeltijds kunstonderwijs. Toch vind ik dat iedereen gelijk moet zijn aan elkaar. Het personeel van het deeltijds kunstonderwijs wordt op deze manier gediscrimineerd tegenover het ander onderwijspersoneel.