PDA

Bekijk de volledige versie : Een Belg op de drie overstijgt laag opleidingsniveau ouders niet


Shana De Laet
12th December 2013, 14:05
Een derde van de Belgen met laagopgeleide ouders slaagt er niet in om dit opleidingsniveau te overstijgen. Hiermee doet België het nipt beter dan het Europees gemiddelde (34 procent) maar zijn er wel negentien Europese landen die beter scoren.
Dat blijkt uit een studie van het Europees onderzoeksbureau Eurostat naar de intergenerationele overdracht van sociale achterstand die woensdag is gepubliceerd.

Het onderzoek peilde bij volwassenen tussen 25 en 59 jaar in de 28 landen van de Europese Unie naar hun opleidingsniveau en dat van hun ouders om na te gaan in hoeverre er sprake is van intergenerationele mobiliteit (een verbetering van de sociale positie ten opzichte van de ouders).

Drie kwart van de Belgen met hoogopgeleide ouders haalt minstens hetzelfde opleidingsniveau. In deze categorie zit ons land bij de vijf beste van de Europese klas, naast Ierland, Luxemburg, Cyprus en Roemenië, en scoort België ver boven het Europese gemiddelde (63 procent).

Het laag opleidingsniveau van de ouders overstijgen is veel moeilijker in België. Volgens het rapport blijft 33 procent van de Belgen in deze situatie steken op hetzelfde niveau. Liefst 19 van de 28 landen scoren beter met Litouwen (10 procent), Zweden (11 procent) en de Tsjechische Republiek (11 procent) als koplopers van de EU.

Bron: Gazet van Antwerpen (http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid1503710/een-belg-op-de-drie-overstijgt-laag-opleidingsniveau-ouders-niet.aspx), 11/12/13

Eigen mening: Ik vind dat alle kinderen gelijke kansen verdienen. Jammer genoeg is dit niet altijd het geval en heeft veel te maken met de opvoeding en de opleiding van de ouders. Toch denk ik dat je als leerkracht zelf ook een heel belangrijke rol speelt in de toekomst van de leerlingen. Als mijn leerkracht Wiskunde me niet had aangemoedigd om verder te studeren, had ik dit waarschijnlijk ook nooit gedaan. Ik probeer als leerkracht steeds zoveel mogelijk verschillende onderwerpen en leervormen te gebruiken. Op deze manier kunnen de leerlingen hun talenten ontdekken zodat ze hier later een studierichting of beroep aan kunnen koppelen.