PDA

Bekijk de volledige versie : Miljoenenschat aan schilderijen teruggevonden


emily.v*ncantfort
11th December 2013, 23:23
De politie in Roemenië heeft in een flat in de stad Sibiu een ware kunstschat ontdekt. Het gaat om 22 schilderijen die al ruim 10 jaar geleden gestolen waren uit particuliere kapellen in Italië. Het gaat om een verzameling kunstwerken uit de renaissance met volgens de politie een waarde van zeker 400 miljoen euro.

Deskundigen zeggen dat de olieverfschilderijen nog veel meer waard zijn. De oudste werken zijn afkomstig van voor de 15de eeuw.

De Roemeense politie kwam de collectie per toeval op het spoor na een huiszoeking in de flat, omdat de bewoner werd verdacht van diefstal van iconen uit Roemeense kerken. De agenten troffen in het huis schilderijen aan en maakten daar internationaal melding van. Daarop kwam de Italiaanse politie in actie, die afreisde naar Roemenië.

De verdachte werkt grotendeels in Italië als meubelrestaurateur. Volgens de onderzoekers heeft hij zijn contacten binnen de kunstwereld gebruikt om de schilderijen te kunnen verduisteren.

De politie vermoedt dat hij in opdracht de schilderijen heeft gestolen of laten stelen, omdat ze opvallend vaak Fransiscus van Assisi als thema hebben. De Italiaanse politie zal de kunstwerken op korte termijn terugbrengen naar Italië. De doeken verkeren in perfecte staat; enkele zijn de afgelopen jaren zelfs deskundig gerestaureerd.

Mening:
Jammer dat er geen foto's van de werken bijgevoegd waren. Zelf vroeg ik me al af of ze niet in de stijl van Giotto zijn, een Italiaanse kunstschilder die heel vaak Fransiscus van Assisi als thema gebruikt. Al weet ik niet of hij al met olieverf werkte.
Ook is het jammer dat deze schilderijen gewoon kwijt geraakt zijn zonder dat iemand dit door had. Deze horen toch geregistreerd te staan? Iemand moet dit toch merken, aangezien ze van particulieren gestolen waren? Als deze mensen dit zelf niet doorhadden zou ik het heel erg vinden, om nog maar eens te benadrukken dat er soms weinig naar kunst wordt omgekeken.