PDA

Bekijk de volledige versie : Belgische strijder (19) omgekomen in Syrië


toon.s*hellens
9th December 2013, 16:37
VILVOORDE - In Syrië is zondag een negentienjarige Belg omgekomen die afgelopen zomer werd geronseld in Vilvoorde. Dat bevestigt burgemeester Hans Bonte, die contact had met de ouders. De Vilvoordenaar zou niet aan de zijde van de rebellen hebben gevochten, maar zou zijn ingelijfd bij een groepering die banden heeft met Al-Qaeda.
De Belg kwam om het leven in een gevecht en werd mogelijk gedood door de rebellen die strijden tegen het regime. 'Het wordt immers steeds duidelijker dat de Vlaamse jongeren die in Syrië terechtkomen niet de rebellen vervoegen, maar wel organisaties die gelieerd zijn aan al-Qaeda', zegt Hans Bonte, burgemeester van Vilvoorde. 'De rebellen keren zich steeds vaker tegen deze milities, die voornamelijk gevormd worden door West-Europese jongeren.'

Jongen uit moderne familie

Het slachtoffer dat zondag om het leven kwam, vertrok in augustus onverwacht naar Syrië. 'De jongen groeide op in een moderne, open minded moslimfamilie', zegt Bonte. 'Hij was een goede student en de ouders hadden niet in de gaten dat hij radicaliseerde.'

De ouders had al enkele weken geen contact meer met hun zoon. Gisteren/zondag werd het gezin door medestanders van de jongen geïnformeerd dat hij was overleden aan de verwondingen die hij in een gevecht opliep.

Zeker 13 Belgische doden

De uittocht van de radicale organisatie Sharia4Belgium naar de Syrische oorlog startte in september vorig jaar. Het slachtoffer van dit weekend brengt het aantal doodgeschoten Belgen intussen al op minstens dertien. Hoeveel jongeren ondertussen aan het front strijden, is ook voor de veiligheidsdiensten onduidelijk, maar het zijn er minstens veertig

bron: Het nieuwsblad
mening: Eerst en vooral kan ik niet snappen dat je als Belgische jongen in Syrie wilt gaan vechten. Ik vind het heel jammer dat ze toch overtuigd worden. Eenmaal vertrokken vind ik niet dat we als barmhartig land nog de deuren moeten opendoen voor geradicaliseerde jongeren. Er moet dan wel duidelijk gecommuniceerd worden naar de jongeren toe.