PDA

Bekijk de volledige versie : Directeur Stadsschouwburg A’dam: te veel kunst in Nederland


Gert-Jan.v*nGijsel
7th December 2013, 19:27
Nederland heeft te veel kunstgezelschappen. Dat schrijft Melle Daamen, directeur van de Stadsschouwburg Amsterdam en lid van de Raad voor Cultuur vandaag op persoonlijke titel in NRC Handelsblad.
Waarom zou Nederland bijvoorbeeld een instituut als Het Nationaal Ballet moeten hebben en een dure balletopleiding? “Kan de ballettraditie niet beter in bijvoorbeeld Parijs en Petersburg verankerd zijn?” Dat wil volgens Daamen niet zeggen dat er in Nederlad geen balletdansers meer te zien zouden zijn. “Die worden dan ingevlogen of ingehuurd.”

Ook pleit hij voor minder programmeurs en curatoren (“Kunnen de zes grote moderne kunstmusea niet de collectie moderne kunst van het Rijksmuseum invullen?”) en minder toneelgroepen. “Dat grote aantal, allemaal vastgelegd in subsidieregelingen, doet de kunsten geen goed.”

Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/2013/12/07/directeur-stadsschouwburg-amsterdam-te-veel-kunstgezelschappen-in-nederland/

Argumentatie:Ten eerste vind ik dat dit artikel een zeer misleidende titel heeft. Gelukkig wordt in de eerste zin van het artikel vermeld dat de directeur vind dat er teveel kunstorganisaties zijn. Nu heb ik niet zoveel verstand van economie maar ergens kan ik wel begrijpen dat als al die kleine organisaties allemaal subsidies opslorpen nadelig kan werken voor de kunstsector. Ik denk dat de man die deze uitspraak deed misschien bedoelde dat de sector meer gecentraliseerd moet worden. Toch hoop ik dat er geld overblijft voor organisaties die zich inzetten om kunst "aan de man te brengen". Publiekswerking is essentieel, anders ga je alleen maar ivoren torens bouwen.