PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuwe test om kanker op te sporen in de maak


laura.p*eters
7th December 2013, 13:58
Nieuwe test om kanker op te sporen in de maak


Het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB) en de KU Leuven gaan samenwerken met het biotechbedrijf Biocartis om een nieuwe diagnostische test te ontwikkelen voor kankers die resistent zijn tegen traditionele vormen van chemotherapie. Dat melden het VIB en de KU Leuven.
De VIB-onderzoeksgroep van Diether Lambrechts heeft een nieuwe set herkenningspunten in het DNA geïdentificeerd die aangeven of een kanker MMR-deficiënt is. Of een kanker al dan niet MMR-deficiënt is, is belangrijke informatie voor de behandeling.

Gezonde cellen hebben immers een 'mismatch repair'-mechanisme (MMR) dat nieuwe mutaties van cellen ongedaan maakt. Kankercellen ontstaan door een opeenstapeling van mutaties. De kans op kanker vergroot dus wanneer cellen die mutaties niet kunnen tegenhouden, omdat het MMR-mechanisme is uitgeschakeld. Zo ontstaan MMR-deficiënte kankers, die resistent zijn tegen de traditionele vorm van chemotherapie. MMR-deficiëntie is ook een goede indicatie voor mogelijke erfelijkheid van de kanker.

De VIB-onderzoeksgroep heeft nu een nieuwe set merkers voor MicroSatelliet-Instabiliteit, dat voorkomt bij MMR-deficiëntie, geïdentificeerd. Die merkers kunnen worden gebruikt voor de opsporing van kankers.

Biocartis, een biotechbedrijf voor moleculaire diagnostiek dat diagnostische platformen en bijhorende testen ontwikkelt, zal de resultaten gebruiken om een nieuwe test te ontwikkelen. De test zal in de eerste plaats bruikbaar zijn voor het opsporen van MMR-deficiënte darmkanker, maar ook voor andere vormen zoals eierstok-, baarmoeder- en maagkanker en zelfs leukemie.

Mening: Kanker is een ziekte dat meer en meer voor komt. Ik vind het dan ook zeer goed dat de wetenschap door blijft zoeken naar hulpmiddelen. Zo krijgen de mensen met deze ziekte meer kans om er van te genezen.
Bron: De Redactie

Wannes.Daems
30th December 2013, 11:34
Ik vind het zeer goed dat ze zulke testen uitvinden. Bijna iedereen kent wel iemand met kanker. Kanker is echt een verschrikkelijke ziekte en ik vind het eng om te leven met het idee dat ik ook gewoon kanker kan krijgen zonder dat ik iets fout heb gedaan. Extra middelen om de diagnose te stellen zijn dus zeker welkom. Als men nu nog een oplossing zou vinden om elk soort kanker te bestrijden, is het plaatje helemaal compleet.