PDA

Bekijk de volledige versie : Obama kondigt scherpere regels voor NSA aan


A*isha.Geerts
6th December 2013, 11:36
VS-president Barack Obama gaat scherpere regels voor de Amerikaanse inlichtingendienst NSA instellen. Dat heeft Obama aangekondigd in een gesprek met tv-zender MSNBC. Die regels moeten de Amerikanen "meer vertrouwen" bieden in het agentschap, dat zwaar onder vuur kwam te liggen na onthullingen voor zijn wereldwijde afluisterpraktijken.

Obama gaf toe dat de onthullingen door voormalig NSA-consultant Edward Snowden "domeinen van wettelijke bezorgdheid" hebben aangetoond, al vindt de president ook dat "sommige zaken erg werden opgeklopt".

Al bij al meent Obama dat het NSA goed werk levert en onwettelijk toezicht in de Verenigde Staten vermijdt. Buiten de VS zijn de geheime diensten echter "agressiever". Daar is het NSA niet aan wetten gebonden, luidde het.

"Ik zal een aantal vormen van zelfbeteugeling voorstellen voor het NSA en een aantal hervormingen inzetten die de mensen wat meer vertrouwen kunnen geven", zei Obama. Wat die hervormingen kunnen betekenen, maakte de president niet bekend.

Bron: demorgen.be

Mening: Dit lijkt mij positief nieuws, wat de hervormingen precies teweeg gaan brengen is echter nog afwachten. Ik denk dat er echt wel nood is aan wetten over afluisterpraktijken. Dat de VS nog steeds van mening is dat er eigenlijk niets verkeerd is gebeurd, snap ik wel, hoewel dat natuurlijk niet waar is. Ze beschermen zichzelf. Ik denk dat de enige reden voor deze reactie de publieke mening is. De bevolking is het vertrouwen kwijt. Obama zegt ook letterlijk dat ze het doen om het vertrouwen terug te winnen, niet omdat ze zelf beseffen dat ze te ver zijn gegaan.