PDA

Bekijk de volledige versie : Hebben chimpansees dezelfde rechten als mensen?


L*urens Meeus
4th December 2013, 11:11
Kunnen chimpansees aanspraak maken op mensenrechten? Een dierenrechtenorganisatie vindt alvast van wel en stapt naar het gerecht om te laten vastleggen dat chimpansees ‘wettelijke personen’ zijn.






Het Non Human Rights Project is naar de rechtbank van Johnstown in VS-staat New York gestapt in naam van Tommy, een chimpansee die momenteel in een kooi verblijft op een caravanpark in het nabijgelegen Gloversville. De organisatie is hetzelfde van plan in Niagara Falls voor de dove chimpansee Kiko, die eigendom is van een particulier, en voor twee andere primaten die in een onderzoekscentrum op Long Island verblijven.

De vereniging vraagt het gerecht om voor chimpansees het ‘recht te bewegen’ te erkennen en te bevelen dat de dieren naar een verblijfplaats voor apen in Noord-Amerika zouden worden gestuurd zodat ze tussen hun soortgenoten kunnen leven in een omgeving die zo sterk mogelijk op hun natuurlijke habitat lijkt.

Slaven

Ze heeft ook gevraagd het zogenaamde habeas corpus toe te kennen. Dat rechtsbeginsel schrijft voor dat iemand niet kan worden opgesloten zonder vonnis. De organisatie benadrukt dat de rechtbanken in New York indertijd de slaven hadden toegelaten dat mandaat te gebruiken om vast te leggen dat ze geen eigendom zijn en het recht op vrijheid hebben. ‘Ons dossier legt duidelijk vast waarin deze autonome wezens, met een complex gedrag, het wettelijk recht hebben niet te worden opgesloten’, luidt het.

Bron: http://www.standaard.be/ 04/12/2013
Eigen mening: Ik vind niet dat chimpansees dezelfde rechten hoeven te hebben als mensen. Het blijven oorspronkelijk wilde dieren die in de Afrikaanse wouden voorkomen. Hierdoor ben ik ook nooit geen voorstander geweest om dan deze dieren op te sluiten in veel te kleine kooien. Dat de verblijfplaatsen in dierentuinen dan groot genoeg zijn dat de dieren zich niet doodvervelen is een andere zaak, dit mag naar mijn mening wel toegelaten worden.