PDA

Bekijk de volledige versie : "Van samen spelen krijgen leerlingen geen HIV"


z*hra.ozden
3rd December 2013, 21:03
Zondag 1 december was het Wereldaidsdag. Sensibilisering blijft nodig. Zo hebben nog maar weinig Vlaamse scholen een echt hiv-beleid. Daarom reageren schooldirecteurs soms paniekerig als blijkt dat een leerling of leraar seropositief is. De vrije basisschool ‘De Horizon’ uit Zonhoven toont dat het anders kan. Nadat er vorig schooljaar een klasgenootje met hiv naar de school kwam, tekenden de leerlingen samen het verhaal van Brenda: een meisje met een ‘draakje’ in haar bloed. “Zo willen we de stigmatisering van mensen met hiv tegengaan”, zegt directeur Marc Broeders.

Feit of fabel?
Een leerling met hiv kan andere leerlingen of leraren infecteren.

Fabel. Een leerling met hiv is beslist geen ‘gevaar voor de veiligheid’. Als je bij ongelukjes of eerste hulp de gewone hygiënemaatregelen in acht neemt, is het risico op een hivinfectie uitgesloten. Hiv wordt ook niet overgedragen door knuffelen, kuchen, de wc-bril, samen spelen, enzovoort.

Ouders zijn verplicht om te vertellen dat hun kind hiv heeft.

Fabel. Ouders zijn niet wettelijk verplicht om de school in te lichten over de hiv-status van hun kind. Zonder toestemming van de betrokkenen mag de school aan leraren, leerlingen of andere ouders ook niet doorvertellen dat een klasgenoot hiv heeft.

Bron: Klasse
Datum: 03/12/13

Mening:
Ik vind het oprecht spijtig dat mensen vandaag nog steeds vooroordelen hebben jegens HIV. Er heerst nog steeds een grote onwetendheid over hiv en sensibilisering zou doorgetrokken moeten worden naar scholen.
Meer sensibilisering omdat er reeds grote vooruitgang geboekt is inzake het behandelen (niet genezend weliswaar) en levenskwaliteit verhogen van hiv-patiënten.

V*lerie.Megyeri
15th May 2014, 13:04
Het is zeer triest om te zien dat vele mensen niet weten wat HIV precies is en dan ook nog eens ongepaste uitspraken over doen.

Op mijn middelbare school werd er een wedstrijd georganiseerd rond HIV. Onder de middagpauze kon je naar een lokaal in de school gaan dat volledig gevuld was met materiaal rond HIV. Je kreeg een blad dat je moest invullen om de wedstrijd te winnen en alle antwoorden kon je terugvinden in het lokaal. Ik vind dit een goed initiatief van mijn middelbare school. Zo kom je op een leuke manier een hoop te weten over HIV. Het onderwerp is redelijk taboe en de meesten gaan dit onderwerp uit de weg. Toch is het belangrijk om te weten wat HIV precies is. Zeker als we zien dat er nog veel fabeltjes over bestaan. HIV kan enkel via seksueel contact of via bloed-op-bloedcontact worden overgebracht en veel mensen weten dit niet.

Stijnvdv
15th May 2014, 13:35
Zoals V*lerie reeds zei is het voor veel jongeren niet gemakkelijk om serieus te praten over HIV. Meteen wordt de associatie gelegd met onveilig vrijen al dan niet met 'verkeerde' partners. Ik ben zeker voorstander van meer sensibilisering rond HIV en aids, ook al worden deze onderwerpen al behandeld tijdens biologie en seksuele voorlichting. Hiernaast zijn er nog andere zaken waarrond er meer gesproken en geleerd mag worden op school, maar de leerplannen zitten vol!

Het zou daarnaast ook geen slechte zaak zijn leerkrachten bij te scholen over die onderwerpen en hoe ze er met leerlingen over kunnen praten!