judithgielens
25th October 2004, 22:28
Gemengde klassen zijn beter
Uit een studie van onderwijsdeskundige Johan Vanderhoeven blijkt dat het bijeenzetten van leerlingen van "gelijk niveau" alleen een voordeel oplevert voor de sterksten. Alle andere groepen hebben voordeel bij het gemengde of heterogene systeem.
Een recente studie van de Oeso wees reeds aan dat enkel in Vlaanderen en Hongarije leerlingen nog in hoge mate in het middelbaar onderwijs gegroepeerd worden op grond van hun "sterkte" of "niveau".
HLN 25/10/04
==>is dit niet redelijk logisch?
Het is wel interessant natuurlijk dat dit eens wetenschappelijk bewezen is. Maar als toekomstige lkr heb ik zelf ook al wel ondervonden dat je best heterogene groepen maakt(niet bij alles natuurlijk, maar toch bij vele vakken)
Zo helpen de sterkeren de zwakkeren en verlicht dat jou werk als lkr ook een beetje.
Vaak snappen ze het van klasgenoten ook beter omdat dat in hun taal wordt uitgelegd of omdat zij het anders verwoorden.
Ik ken wel enkele middelbare scholen die verschillende groepen hebben voor bv wiskunde, wetenschappen ==>eerder om te differentieren: de groep met sterkeren van wiskunde krijgen wat uitbreiding van een onderdeel en worden zo extra uitgedaagd, De zwakkeren krijgen op die uren meer uitleg over een onderdeel.
Dit vind ik wel een goed systeem!
Anders storen de sterkeren de zwakkeren toch alleen maar omdat ze niet meer uitgedaagd worden.
Uit een studie van onderwijsdeskundige Johan Vanderhoeven blijkt dat het bijeenzetten van leerlingen van "gelijk niveau" alleen een voordeel oplevert voor de sterksten. Alle andere groepen hebben voordeel bij het gemengde of heterogene systeem.
Een recente studie van de Oeso wees reeds aan dat enkel in Vlaanderen en Hongarije leerlingen nog in hoge mate in het middelbaar onderwijs gegroepeerd worden op grond van hun "sterkte" of "niveau".
HLN 25/10/04
==>is dit niet redelijk logisch?
Het is wel interessant natuurlijk dat dit eens wetenschappelijk bewezen is. Maar als toekomstige lkr heb ik zelf ook al wel ondervonden dat je best heterogene groepen maakt(niet bij alles natuurlijk, maar toch bij vele vakken)
Zo helpen de sterkeren de zwakkeren en verlicht dat jou werk als lkr ook een beetje.
Vaak snappen ze het van klasgenoten ook beter omdat dat in hun taal wordt uitgelegd of omdat zij het anders verwoorden.
Ik ken wel enkele middelbare scholen die verschillende groepen hebben voor bv wiskunde, wetenschappen ==>eerder om te differentieren: de groep met sterkeren van wiskunde krijgen wat uitbreiding van een onderdeel en worden zo extra uitgedaagd, De zwakkeren krijgen op die uren meer uitleg over een onderdeel.
Dit vind ik wel een goed systeem!
Anders storen de sterkeren de zwakkeren toch alleen maar omdat ze niet meer uitgedaagd worden.