PDA

Bekijk de volledige versie : Gemengde klassen zijn beter


judithgielens
25th October 2004, 21:28
Gemengde klassen zijn beter
Uit een studie van onderwijsdeskundige Johan Vanderhoeven blijkt dat het bijeenzetten van leerlingen van "gelijk niveau" alleen een voordeel oplevert voor de sterksten. Alle andere groepen hebben voordeel bij het gemengde of heterogene systeem.

Een recente studie van de Oeso wees reeds aan dat enkel in Vlaanderen en Hongarije leerlingen nog in hoge mate in het middelbaar onderwijs gegroepeerd worden op grond van hun "sterkte" of "niveau".
HLN 25/10/04

==>is dit niet redelijk logisch?
Het is wel interessant natuurlijk dat dit eens wetenschappelijk bewezen is. Maar als toekomstige lkr heb ik zelf ook al wel ondervonden dat je best heterogene groepen maakt(niet bij alles natuurlijk, maar toch bij vele vakken)
Zo helpen de sterkeren de zwakkeren en verlicht dat jou werk als lkr ook een beetje.
Vaak snappen ze het van klasgenoten ook beter omdat dat in hun taal wordt uitgelegd of omdat zij het anders verwoorden.
Ik ken wel enkele middelbare scholen die verschillende groepen hebben voor bv wiskunde, wetenschappen ==>eerder om te differentieren: de groep met sterkeren van wiskunde krijgen wat uitbreiding van een onderdeel en worden zo extra uitgedaagd, De zwakkeren krijgen op die uren meer uitleg over een onderdeel.
Dit vind ik wel een goed systeem!
Anders storen de sterkeren de zwakkeren toch alleen maar omdat ze niet meer uitgedaagd worden.

katleen
11th November 2004, 22:55
Ik vind ook dat er heterogene klassen moeten zijn. Maar je moet de meer "sterke" leerlingen ook de kans geven om zichzelf te blijven ontwikkelen aan de hand van meer of andere, moeilijkere oefeningen. Maar dan moet je je klas goed kennen en kan je er meer en meer op inspelen.
Ik vind ook dat je voor elke leerling zoveel mogelijk je best moet doen om hem/haar een goede opleiding te geven en niet te snel de stempel "niet geschikt voor gewoon secundair onderwijs" geven. Maar die discussie wordt mss nog wel eens ingevoerd op deze site :)

Barst
20th January 2005, 02:21
[SIZE=2][FONT=Trebuchet MS]Het feit dat hier blijkbaar met geen woord gerept wordt over migranten, doet mij minstens de wenkbrauwen fronsen... Maar misschien is dat in Antwerpen helemaal niet aan de orde...? [/FONT][/SIZE] :mad:


Antwerps katholiek onderwijs bundelt krachten


BRUSSEL - In Antwerpen bundelen de veertig katholieke middelbare scholen hun krachten. Ze hebben gisteren een gemeenschappelijke visie ontwikkeld. En er is een comité samengesteld om hun belangen te verdedigen.


Het Antwerps katholiek onderwijs vindt zich niet terug in de positie van de schepen van Onderwijs, Robert Voorhamme (SP.A) (DS 12 januari ). Die legt voor het stadsbestuur namelijk een ,,regiefunctie'' vast voor het onderwijs - een idee dat minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke trouwens heeft overgenomen.

,,Maar wij verwachten van de stad eerder een machinist-functie'', zegt Dis Van Berckelaer van het Antwerpse bisdom. ,,De stad moet zorgen dat de trein rijdt. Voor de rest zorgen wij zelf wel.''

Onder meer met dat standpunt willen de katholieke scholen het hoofd bieden aan de grootstedelijke problemen van Antwerpen. En omdat ze dat met zijn allen samen willen doen, hebben de directeurs en vertegenwoordigers van de inrichtende machten gisteren zeven ,,speerpunten'' opgesteld. Die vormen de basis voor de standpunten van iedere vertegenwoordiger van het Antwerps katholiek onderwijs, zowel tegenover de stad als in ,,Brussel''.

In die speerpunten wordt onder meer aandacht gevaagd voor een afstemming tussen het lager en middelbaar onderwijs. Ook moet er in de stad voldoende aanbod van technisch onderwijs zijn. De katholieke directeurs willen meer nascholing voor de leerkrachten. Bovendien zullen ze samen bouwen aan hun identiteit - inspiratie vinden ze bij ,,de God van hoop en vertrouwen''.

Het consortium van onderwijsverantwoordelijken dat deze leidraad opstelde, heeft ook een soort raad van bestuur gekozen. Dat noemen ze Sokos (Strategische Ondersteuning Katholiek Onderwijs in de Stad). Het comité legt de bruggen naar de minister, het stadsbestuur en andere onderwijsverantwoordelijken.


20/01/2005 (pl)

©Copyright De Standaard

judithgielens
20th January 2005, 11:27
[QUOTE=Barst][SIZE=2][FONT=Trebuchet MS]Het feit dat hier blijkbaar met geen woord gerept wordt over migranten, doet mij minstens de wenkbrauwen fronsen... Maar misschien is dat in Antwerpen helemaal niet aan de orde...? [/FONT][/SIZE] :mad: [/QUOTE]

ofwel is dat in Antwerpen al zo ingeburgerd en normaal dat ze dat niet in hun speerpunten zetten?
Ik heb de indruk dat die speerpunten dingen zijn waar nog wat werk aan is.
Een vriendin van mij heeft haar middelbaar ook in Antwerpen gedaan en die heeft mij eigenlijk weinig verteld over problemen met migranten in de scholen. In haar klas werden die ook allemaal goed aanvaard.
Op enkele incidenten na, hebben de scholen misschien gewoon weinig problemen met de migranten en staat het daarom niet tussen hun speerpunten?

Langs de andere kant kan het natuurlijk ook goed zijn dat er wel een voorstel is geweest maar dat enkele scholen hier niet aan mee willen doen en het voorstel daarom misschien niet is opgenomen in de speerpunten?