A*s Van den Kieboom
3rd December 2013, 08:33
[SIZE=3]Katholiek onderwijs wil minder studierichtingen
[/SIZE]
Het katholiek onderwijs heeft eigen voorstellen klaar om het aantal studierichtingen in het secundair onderwijs te verminderen. Dat meldt de VRT-nieuwsredactie dinsdag, nadat de voorstellen maandagavond werden toegelicht tijdens een bijeenkomst met schoolbesturen en directies in Mechelen.
Het aantal studierichtingen verminderen moet de structuur overzichtelijker maken. Zo zijn er momenteel alleen al in de laatste twee jaar van het secundair onderwijs meer dan 150 verschillende studierichtingen.
Nu blijkt dat bijvoorbeeld leerlingen die economie-moderne talen volgen in het secundair onderwijs, later succesvol een professionele bachelor afronden. Maar dat geldt ook voor jongeren die handel of boekhouden in het technisch onderwijs volgen.
Het katholiek onderwijs stelt voor die leerlingen te verenigen in een binnenstudiedomein economie en maatschappij, “dat dan een ideale voorbereiding zou kunnen zijn voor die professionele bachelor”, zegt Chris Smets, verantwoordelijke secundair onderwijs van de katholieke scholen.
De voorstellen zijn niet te nemen of te laten en moeten met de achterban worden besproken.
Bron:
De Standaard - 3 december 2013
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131203_00868802
Eigen mening:
Ik vind het een goed idee om de studierichtingen te verminderen. Je kan perfect een sterke ASO-richting in dezelfde klas zetten als een sterke TSO-richting. (bv.: wetenschappen wiskunde met techniek wetenschappen) Het enige verschil is dat je dan tijdens bepaalde uren de klas in twee moet opsplitsen want TSO heeft meer praktijkuren terwijl ASO meer 'taaluren' heeft.
Nog een voordeel is dat de sterkere leerlingen de zwakkere leerlingen leerstof kunnen bijbrengen. Dit stimuleert de klassfeer in een positieve zin.
[/SIZE]
Het katholiek onderwijs heeft eigen voorstellen klaar om het aantal studierichtingen in het secundair onderwijs te verminderen. Dat meldt de VRT-nieuwsredactie dinsdag, nadat de voorstellen maandagavond werden toegelicht tijdens een bijeenkomst met schoolbesturen en directies in Mechelen.
Het aantal studierichtingen verminderen moet de structuur overzichtelijker maken. Zo zijn er momenteel alleen al in de laatste twee jaar van het secundair onderwijs meer dan 150 verschillende studierichtingen.
Nu blijkt dat bijvoorbeeld leerlingen die economie-moderne talen volgen in het secundair onderwijs, later succesvol een professionele bachelor afronden. Maar dat geldt ook voor jongeren die handel of boekhouden in het technisch onderwijs volgen.
Het katholiek onderwijs stelt voor die leerlingen te verenigen in een binnenstudiedomein economie en maatschappij, “dat dan een ideale voorbereiding zou kunnen zijn voor die professionele bachelor”, zegt Chris Smets, verantwoordelijke secundair onderwijs van de katholieke scholen.
De voorstellen zijn niet te nemen of te laten en moeten met de achterban worden besproken.
Bron:
De Standaard - 3 december 2013
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131203_00868802
Eigen mening:
Ik vind het een goed idee om de studierichtingen te verminderen. Je kan perfect een sterke ASO-richting in dezelfde klas zetten als een sterke TSO-richting. (bv.: wetenschappen wiskunde met techniek wetenschappen) Het enige verschil is dat je dan tijdens bepaalde uren de klas in twee moet opsplitsen want TSO heeft meer praktijkuren terwijl ASO meer 'taaluren' heeft.
Nog een voordeel is dat de sterkere leerlingen de zwakkere leerlingen leerstof kunnen bijbrengen. Dit stimuleert de klassfeer in een positieve zin.