PDA

Bekijk de volledige versie : China lanceert eerste ruimtesonde naar maan


m#thias.van nuffelen
2nd December 2013, 08:34
China heeft gisteren zijn eerste ruimtesonde gelanceerd die op de maan moet landen. De beelden waren te zien op de Chinese staatstelevisie.

De missie Chang’e-3 begon met de lancering zondagavond om 18.30 uur Belgische tijd van een Lange Mars-3B draagraket vanop de zuidwestelijke basis Xichang. Aan boord is de robotjeep ‘konijn van jade’ die gedurende minstens drie maanden de maan zal verkennen. De landing in de Regenbogenbaai (of Sinus Iridium) is voor 14 december voorzien.

Van bij de start van de missie gebruikt China ook volgstations van het Europese Ruimtevaartbureau ESA en het Europees vluchtleidingscentrum ESOC in Darmstadt.

De 120 kilo wegende jeep moet minstens drie maanden op het maanoppervlak rijden, bestuurd vanop aarde en tegen een maximumsnelheid van 200 meter per uur. De zeswielige robot zal over een gebied van 3 tot 10 vierkante km onder meer aan geologische analyse doen en 3D-beelden van de maan naar de aarde sturen. Bij wijze van première zal de Yutu ook een telescoop installeren die de plasmasfeer van de aarde zal bestuderen.

Volgens de Chinese ruimtevaartautoriteiten is het vlakke landingsgebied nog niet geëxploreerd, en is het gunstig om zonlicht te krijgen en te communiceren met de aarde.

Chang’e-3 is een cruciale etappe in het ambitieuze ruimteprogramma van China. Het land wordt daarmee het derde, na de Verenigde Staten en de vroegere Sovjet-Unie, dat een zachte maanlanding onderneemt.

China geeft miljarden euro’s uit aan ruimtevaart, die geldt als symbool van de nieuwe kracht van het land onder leiding van de communistische partij. Zo hoopt het land tegen 2030 de eerste Aziaat op de maan te zullen neerzetten, werkt het aan een permanent ruimtestation en bouwt het een navigatiesatellietsysteem uit.

Mening: Ik koos dit artikel omdat ruimtevaart me interesseert. ik vond dit artikel ook wel een goed voorbeeld om aan te tonen dat China wel degelijk één van de grote landen is. China is op economisch vlak al een zeer grote speler in de wereldeconomie, maar nu komen ze ook op wetenschappelijk gebied opzetten. Ze zitten natuurlijk nog niet aan het niveau van da VS of de Sovjet-Unie maar dit is toch een duidelijke eerste stap naar meer.
Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131202_00867032