PDA

Bekijk de volledige versie : Russen moeten meer betalen voor wodka


S*ofie.Buyens
30th November 2013, 00:24
[SIZE=5]Russen moeten meer betalen voor wodka[/SIZE]


Rusland is van plan de prijs voor wodka opnieuw fors te verhogen. De prijsverhoging kadert in de nationale strijd tegen alcoholverslaving.
Een halveliterfles wodka zal begin januari 199 roebel (4,42 euro) kosten, in plaats van de huidige 170 roebel. In augustus 2014 volgt dan een nieuwe stijging, naar 220 roebel.

Ook de prijzen voor andere sterkedranken zullen stijgen, aldus de prijsautoriteiten.

In Rusland sterven jaarlijks honderdduizenden mensen aan de gevolgen van alcoholconsumptie.

30/11/2013: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131129_00863032
Eigen mening: Russen staan bekend als hevige drinkers en zeker sterke dranken zoals wodka. Zoals men in het artikel vermeldt, gaat men de prijs van een halve liter wodka verhogen naar €4.42. Als men dit gaat vergelijken met de de prijzen in België, variëren de prijzen van €14.95 tot €119.36. Zelfs de goedkoopste fles wodka in België kost nog €10 meer dan een fles in Rusland. Natuurlijk sterven veel mensen aan deze alcohol, als het toch niet zo veel kost. In Rusland is er net zoals in België de wet, dat men pas sterke drank kan kopen vanaf 18. Al willen ze dit optrekken naar 21 jaar zoals in Amerika, omdat zoveel Russen een alcohol verslaving hebben. Natuurlijk is het goed dat er wetten zijn op het verbruik van sterke drank, maar als jongeren alcohol willen zullen ze dit ook krijgen. Er zijn altijd wel vrienden die 18 jaar of ouder zijn die een fles drank voor een minderjarige willen kopen. Dus ik ben niet zo zeker van de efficiëntie van de wet. Ik denk dat vooral ouders op het alcohol verbruik van zoon of dochter zal moeten letten, al is dit natuurlijk ook weer moeilijk omdat ouders niet mee gaan feesten natuurlijk.

Wannes.Daems
29th December 2013, 13:43
Ik vind persoonlijk niet dat je de prijs van Rusland kan vergelijken met België. Ik vermoed dat het armoede cijfer in Rusland veel hoger ligt dan in België. Rusland heeft ook een totaal andere economie. Ik ga niet direct akkoord met de uitspraak 'het kost weinig, natuurlijk sterven er dan veel mensen'. Wat kost in België een blikje Carapils of een blikje Kaiser? Eén blikje kost ongeveer 10 cent. Dus voor 4,40 euro (de prijs van een fles wodka in Rusland) kan je in principe 44 blikjes kopen. Wil dit daarom zeggen dat er volgens jouw redenering meer mensen sterven van bier?