PDA

Bekijk de volledige versie : 'Poort naar de hel' brandt al sinds 1971 onafgebroken


Jente B*sters
28th November 2013, 15:53
bron:http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/article/detail/1748089/2013/11/27/Poort-naar-de-hel-brandt-al-sinds-1971-onafgebroken.dhtml

In het Turkmeense Darvaza is de 'poort naar de hel', zoals de dorpsbewoners de brandende krater noemen, in het donker al vanop kilometers afstand te zien. Of hoe het vuur door een misgelopen experiment onafgebroken blijft woekeren in de Karakumwoestijn.
In 1971 waren geologen uit de voormalige Sovjet-Unie aan het boren naar gas toen ze een enorme ondergrondse ruimte vonden. De 'grot' stortte echter in waardoor er een enorme krater ontstond van zo'n zeventig meter breed en twintig meter diep. Om de verspreiding van giftige gassen te voorkomen, staken de geleerden de krater in brand in de hoop dat het vuur snel zou doven. Maar kijk, meer dan veertig jaar later is de poort naar de hel, die trouwens een indringende zwavelgeur verspreidt, nog steeds springlevend en verworden tot toeristische attractie.

In 2010 gaf de Turkmeense president aan de krater te willen opvullen om de poort naar de hel te doven maar tot op heden is dat nog altijd niet gebeurd.

Mening: Ik vind het gek dat onderzoekers niet eerst onderzocht hebben of het wel verstandig was om de krater in brand te steken. Ik denk dat die brand die nu al zo lang woedt ook niet goed voor het milieu is, ik vind dat de president er snel werk van moet maken om deze put te doven. Soms vind ik mensen echt gekke wezens, ik vind het grappig dat vele mensen deze brand wil zien en het nu een toeristische attractie is.

Wannes.Daems
29th December 2013, 16:37
In 1971 hadden ze sowieso toch al wel technologie om een gas te onderzoeken. Ik ben er zeker van dat ze in die periode al wisten welk effect gas samen met vuur geeft. Ze hebben nog geluk gehad dat dit enkel in brand is gevlogen. Er had eventueel een enorme ontploffing kunnen plaatsvinden met x-aantal doden. Als gevolg hiervan hadden er giftige gassen kunnen vrijkomen. Ik vind deze actie enorm impulsief. Nu ze deze 'poort naar de hel' ook nog eens openstellen voor het publiek snap ik al helemaal niet.