PDA

Bekijk de volledige versie : Zo (on)gevaarlijk zijn voedselallergieën echt


E*len.backx
27th November 2013, 18:42
Zo (on)gevaarlijk zijn voedselallergieën echt

Mensen die vrezen dat een pindanoot wel eens hun einde zou kunnen betekenen, mogen gerust even op adem komen. Londense wetenschappers stellen namelijk dat je meer kans loopt om vermoord te worden dan te sterven aan een extreme allergische reactie. .

Zo heeft een analyse van 13 verschillende onderzoeken naar voedselallergieën uitgewezen dat de kans op een dodelijke aanval amper 1,8 op een miljoen is, terwijl het risico op een moordpoging binnen Europa jaarlijks 11 op een miljoen is. Bij kinderen en jongeren schommelt de kans op anafylaxie dan weer rond 3,25/1.000.000.

(On)gevaarlijk
"Iedereen kent wel die horrorverhalen van mensen die plots sterven door een hevige allergische reactie. Hoewel het angstaanjagend kan zijn, moet je beseffen dat deze dodelijke aanvallen uiterst zeldzaam zijn. We willen bezorgde mensen uiteraard niet kleineren, maar het kan helpen om een gezonde kijk op het risico te hebben", stelt dokter Robert Boyle van het Londense Imperial College.

Stressen over de gevolgen van een voedselallergie kan volgens de onderzoekers een behoorlijke domper zijn op je levenskwaliteit. Daarom hopen ze mensen nu gerust te stellen dat hun risico om te sterven allesbehalve dramatisch verhoogd wordt. Uiteraard wil dit niet zeggen dat de basis voorzorgsmaatregelen overboord gegooid mogen worden.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Gezondheid/article/detail/1748092/2013/11/27/Zo-on-gevaarlijk-zijn-voedselallergieen-echt.dhtml (geraadpleegd op 2013-11-27)

Eigen mening:
Eerst en vooral vind ik het een zeer eigenaardige vergelijking. Dood gaan door een voedselallergie of dood gaan door een dodelijke aanval. Hier had ik persoonlijk een andere vergelijking voor gezocht. Maar buiten dit vind ik het wel een goed artikel. Ik hoop dat de mensen met een voedselallergie dit zeker zullen lezen. Het artikel spreekt ook over horrorverhalen waar mensen plots sterven door een hevige allergische reactie. Hier ben ik ook zelf al mee geconfronteerd geweest. Ook op tv of in films wordt je hier soms mee geconfronteerd en ik denk dat dit alles soms de angst van voedsel allergieën verhoogd heeft. Wat volgens het artikel eigenlijk helemaal niet nodig is.