PDA

Bekijk de volledige versie : Meisje krijgt de keuze: haar laten knippen of school verlaten


T*ssa.Goetschalckx
27th November 2013, 15:21
[SIZE=3]Meisje krijgt de keuze: haar laten knippen of school verlaten[/SIZE]

Als Vanessa (12) binnen een week haar haar niet laat knippen, is ze niet meer welkom op haar school in Orlando. Volgens de directie raken andere leerlingen er te zeer door afgeleid. De jonge meid vindt echter dat het aparte kapsel perfect haar persoonlijkheid weergeeft.

"Mijn dochter wordt gepest met haar kapsel", legt de moeder van Vanessa aan een lokaal tv-station uit. "De andere kinderen doen gemeen en het is zij die gestraft wordt, dat klopt toch niet?" Een terechte opmerking, vermits het meisje bestempeld wordt als voorbeeldleerling.

In het schoolreglement staat dan weer dat de kinderen hun natuurlijke haarkleur moeten behouden en -jawel- niet de aandacht mogen trekken met hun kapsel. Zo zijn ook hanenkammen en kale knikkers verboden.

Haren scheren of de school verlaten? Hoe lastig die keuze ook mag klinken, Vanessa maakt er geen punt van. "Ik moet met spijt in het hart afscheid nemen van de vrienden die ik hier gemaakt heb. Maar liever dat dan blijven gepest te worden en niet zelf over mijn haar te mogen beslissen. Voor mij bewijst mijn kapsel dat ik uniek ben."

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buitenland/article/detail/1748021/2013/11/27/Meisje-krijgt-de-keuze-haar-laten-knippen-of-school-verlaten.dhtml
27 november 2013

Commentaar: Dit is absurd. Een leerling van school sturen vanwege zijn/haar kapsel? Vanessa gaat al een tijdje naar die school, nu pas melden ze haar dat ze haar haar moet knippen. Ze vertelden het pas aan Vanessa nadat ze had gemeld dat er klasgenoten zo kinderachtig waren om haar te pesten met haar kapsel. Dus eerst was het geen probleem en nu ineens wel. Het kan toch niet dat een school pesters gelijk geeft? Wat is er gebeurd met het aanmoedigen van leerlingen om zichzelf te zijn, om zichzelf te ontdekken en te ontplooien, om trots te zijn op zichzelf? Hoort daar het kapsel niet bij? In het schoolreglement staat dat leerlingen hun haar geen kleurtje mogen geven en dat het niet afleidend mag werken. Dit is wel heel algemeen, wat werkt afleidend en wat niet? Er zijn toch verschillende gradaties. Als mijn natuurlijke haarkleur felrood is en ik heb kroeshaar, dan is dit toch ook redelijk opvallend. Word ik dan ook van school gestuurd, ook al ben ik een gemotiveerde en oplettende leerling?