PDA

Bekijk de volledige versie : Europa trekt aan alarmbel: massaal geknoei met ons voedsel


t*omas.vangeel
27th November 2013, 11:17
Uw glas ‘puur’ sinaasappelsap is aangelengd met water en suiker. In uw koffie zit gemalen maïs en uw biologische eieren komen al eens van kippen in een legbatterij. Volgens Europa kunnen voedselproducenten schaamteloos frauderen en verdienen ze daar fortuinen mee, zo schrijft Het Nieuwsblad.

De controles zijn minimaal en de pakkans nog kleiner, maar de winst des te groter. Voedselfraude zit dan ook in de lift, zegt Europol. Daarom wordt vandaag gestemd over een voorstel dat de controle gevoelig wil verstrengen en de boetes voor fraudeurs fors wil verhogen.

‘Onze voeding doorkruist de hele Europese Unie. Er zijn ontelbare schakels in de keten. Daar is niets mis mee, maar elke schakel moet eerlijk en veilig zijn’, aldus Esther de Lange, Europarlementslid voor het Nederlandse CDA, in Het Nieuwsblad. Zij stelde een rapport op rond voedselfraude, dat vandaag ter stemming voorligt in de commissie Milieubeheer, Volksgezondheid en Voedselveiligheid.

Zaagmeel in uw thee

Iedereen denkt meteen aan de diepvriesmaaltijden waar paardenvlees in plaats van rundvlees inzat, maar de lijst van producten waarmee wordt gesjoemeld is lang. Het product waar wellicht het meest mee wordt geknoeid is olijfolie, dat in de meeste gevallen wordt aangelengd met allerlei goedkopere soorten, van maïsolie over zonnebloemolie tot notenolie.

Ook rode wijn en zelfs koeienmelk worden vaak aangelengd, ook uw dagelijkse kopje koffie bestaat niet voor honderd procent uit gemalen koffiebonen en thee wordt wel eens aangevuld met zaagmeel. ‘Wilde’ vis wordt vaker dan u denkt gekweekt in bassins en gezonde graanproducten maken vaak gebruik van minderwaardige (en dus veel goedkopere) restanten van volkorengranen.


URL: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131127_00859323
Mening: Zoals in het artikel wordt gezegd gaan alle voedingsmiddelen die we consumeren langs zoveel schakels en is het moeilijk om alles altijd te controleren. Dit is makkelijk op te lossen door meer controles in te voeren.
Maar verder als gewone consument kun je wel kijken naar wat de ingrediënten zijn. Zo staat op de ingrediëntenlijst van frisdranken E330. Met deze E-nummers weet je dan nog steeds niets over wat er nu eigenlijk in zit. Want wie weet er nu dat E330 citroenzuur is en wie gaat de ingrediënten uit voedingsmiddelen allemaal opzoeken in google.

Kevin.V*nckx
27th November 2013, 16:19
Dit is absoluut geen verbazingwekkend nieuws! In Amerika is gepruts als dit een dagdagelijkse realiteit. Europa doet dan 'gewoon' wat grote broer voordoet. Jammerlijk genoeg is dit dus de wereld waar in we leven. Veel mensen zijn gewoon te naïef als het gaat over hun voedsel. Ze stellen zich geen (of te weinig) vragen over wat er nu eigenlijk op hun bord ligt.

Als ik deze discussie met mensen start, krijg ik meestal een ontwijkende reactie. Want mensen willen de realiteit niet onder ogen zien. En ik ben een vegetariër, dus alles wat ik zeg is dan laster. Tenminste, dat is wat de meerderheid denkt.