PDA

Bekijk de volledige versie : Paus wil vooral kerkelijk bestuur hervormen


B*am.Seels
26th November 2013, 17:25
Paus Franciscus heeft opgeroepen tot een hervorming van de Kerk op alle niveaus, inclusief het pausdom. Op ideologisch vlak klinken geen nieuwe geluiden. Dat blijkt uit de apostolische exhortatie, een brief van de paus gericht aan de Kerk, die vandaag is gepubliceerd.
Het gaat om het eerste belangrijke beleidsdocument van paus Franciscus, getiteld "Evangelii Gaudium" (Vreugde van het evangelie). Een apostolische exhortatie wordt beschouwd als minder belangrijk dan een encycliek.

In de tekst schrijft de paus dat het pausdom toe is aan een hervorming en terug "dichter moet komen bij de betekenis die Christus er aan gaf, en aan de actuele noden van de evangelisering". Verder pleit hij voor collegialiteit en decentralisering. Hij bevestigt meer bevoegdheid aan bisschoppelijke conferenties te willen geven.

De paus concentreert zich vooral op de rol van de evangelisering in het leven van alle katholieken, op ideologisch vlak doet hij geen vernieuwende voorstellen. Er komt geen verandering van de positie van de Kerk over abortus, ook het priesterschap komt niet ter sprake.

De kerkvorst fulmineert tegen "een wereldwijd economisch systeem" dat "uitsluiting en sociale ongelijkheid" veroorzaakt, en herinnert aan het belang van gelovigen om armen tegemoet te treden en te helpen. Tot slot vraagt Franciscus moslimlanden om de religieuze vrijheid van christenen te waarborgen.

Bron: De Redactie, 26/11/'13 - http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/belga_20131126_paus

Mening: Helaas zijn de plannen van de paus nogal kerkelijk verwoord, en dat maakt het moeilijk deze te interpreteren naar concrete plannen. Dat de Kerk zich uitspreekt tegen uitsluiting en sociale ongelijkheid, lijkt mij ook een vanzelfsprekend standpunt. Ik vind het spijtig dat we geen nieuwe inzichten krijgen inzake abortus en andere hete hangijzers, maar dit wilt uiteraard niet zeggen dat hier nooit verandering in kan komen. Ik denk hierbij aan de uitspraken van de paus enkele maanden terug, toen hij zei over homofilie dat 'als een homoseksueel persoon van goede wil is en God zoekt, wie ben ik dan om over hem te oordelen?'
Een uitspraak die toch afstand neemt van de oorspronkelijk erg conservatieve houding tegenover homoseksualiteit, die mij doet hopen op nog meer vooruitgang binnen de Kerk.