PDA

Bekijk de volledige versie : Politie moet galanter omgaan met vrouwelijke slachtoffers


L*ze. Verhaegen
25th November 2013, 07:47
Slachtoffers van geweld- of zedenfeiten worden niet altijd even tactvol opgevangen door de politie. Agenten moeten voor minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet daarom leren hoe ze beter met die slachtoffers om kunnen gaan. De minister stuurt daarvoor een rondzendbrief naar de korpschefs, zo schrijven Het Laatste Nieuws en de Morgen.

Vorig jaar waren er in België 20.370 gevallen van partnergeweld. In 85 procent van de gevallen waren vrouwen het slachtoffer. Daarnaast werden 3.421 verkrachtingen gemeld, 19.616 gevallen van psychisch geweld en 3.455 aanrandingen van de eerbaarheid. Dit jaar is er volgens minister Milquet sprake van een licht dalende trend.

Veel slachtoffers doen evenwel geen aangifte. Eén van de maatregelen om hen ertoe aan te zetten om toch aangifte te doen, is een beter onthaal. Agenten zijn nu vaak onvoldoende opgeleid om slachtoffers van (seksueel) geweld respectvol en correct te ondervragen.

De minister van Binnenlandse Zaken biedt nieuwe opleidingen aan en stuurde een memo aan de korpschefs met aanbevelingen.

Zo vraagt de minister de agenten om slachtoffers bijvoorbeeld 'te beschermen tegen de nieuwsgierigheid van een volle wachtzaal'.
- Ze mogen hen niet onderbreken en moeten fysiek contact, zoals de
vrouwen omarmen, vermijden.
- Als een vrouw moeilijk uit haar woorden raakt, moeten ze haar tijd geven
om rustig haar verhaal te doen.
- Tot slot mogen ze slachtoffers absoluut niet de indruk geven dat ze zelf
verantwoordelijk zijn voor de agressie.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131125_00855315
Mening:
Dit vind ik een zeer interessant artikel want ik dacht dat dit al op peil stond, dat agenten hier al een aanpak voor hadden om de slachtoffers op te vangen. Hier moet men toch een zorgvuldige met omgaan? In dit artikel lijkt het wel of ze behandelen een verkrachting als iemand dat aan wildplassen gedaan heeft. Wat Joëlle Milquet aanraad vind ik dus zeer goed en niet meer dan logisch! Men moet hier aandacht aan besteden zo dat de vrouwen na het trauma goed begeleid worden en na verloop van tijd terug normaal kunnen functioneren in de maatschappij. Het is inderdaad al moeilijk om de stap te zetten om een verkrachting aan te geven of dergelijke, men moet deze drempel kleiner maken. Iemand verkrachten of dergelijke is veel erger dan een overal plegen naar mijn mening, je neemt iemands leven gewoon af, de persoon in kwestie zal zich nooit meer veilig voelen! Ik hoop dat Joëlle Milquet dit plan effectief uitvoert en zo meer slachtoffers kan helpen en ook meer mensen kan straffen die iemand anders leven hebben geruïneerd.