L*tte.Michiels
25th November 2013, 07:55
Leerlingen die in het middelbaar een B-attest krijgen, doen er beter aan om van richting te veranderen, dan hun jaar over te doen, zo blijkt uit Leuvens onderzoek. Dat schrijft De Standaard in haar ochtendkrant.
Meer dan één op de tien leerlingen in het tweede en het vierde middelbaar krijgt op het einde van het schooljaar een B-attest. Die leerlingen hebben de keuze: ofwel doen ze het schooljaar over, ofwel veranderen ze van richting en gaan ze wel over.
Uit onderzoek aan de KU Leuven blijkt dat leerlingen die het advies van hun leraars volgen en dus van richting veranderen, op termijn beter af zijn. 'Vaak zitten ze in die andere richting beter op hun plaats', zegt Carl Lamote, onderzoeker in de onderwijskunde.
Voor zijn doctoraatsonderzoek volgde hij en zijn collega's negen jaar lang 6.411 leerlingen uit negentig Vlaamse scholen. Uit die data concluderen ze dat de problemen van zittenblijvers in het hoger onderwijs niét te wijten zijn aan de lagere capaciteiten van de studenten die als scholier een jaar moesten dubbelen.
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131124_040
Mening: Ik ben niet helemaal zeker dat het watervalsysteem beter is dan een jaar overdoen. Ik denk dat sommige leerlingen een B-attest hebben omdat ze er niet voor werken maar eigenlijk de richting wel aan kunnen. Als deze leerlingen door het watervalsysteem in een andere richting terechtkomen dan zullen zij dit misschien ervaren als te makkelijk en gaan ze niet gemotiveerd zijn om voor school te werken. Voor deze leerlingen is het beter om hun jaar over te doen. Als een leerling van de A-stroom door het watervalsysteem in de B-stroom terecht komt dan zal deze zich voelen alsof hij gefaald heeft. Doordat hij/zij het gevoel heeft dat hij/zij niks kan zal deze zich ook niet meer kunnen motiveren om zijn/ haar best nog te doen. Voor andere leerlingen is het watervalsysteem dan natuurlijk wel beter. Als een leerling een richting echt niet aankan dan is het natuurlijk beter om naar een andere richting te gaan dan hun jaar over te doen. Als deze leerling zijn jaar moet over doen dan gaat hij zich slecht in zijn vel voelen omdat hij/zij voelt dat hij niet meekan. Als deze leerling naar een andere richting gaat dan zal hij/zij zich wel goed in zijn vel voelen. Hij/zij zal zien dat hij wel slim is en dat hij/zij wel mee kan met de leerstof. Ik denk dat er goed moet worden nagedacht over wat het beste is voor welke leerling. Bij elke leerling moet worden afgevraagd: is het beter voor deze leerling om zijn/haar jaar over te doen of is het beter om naar een andere richting te gaan? Natuurlijk kan het ook zijn dat je aanraadt om naar een andere richting te gaan maar dat de leerling dit niet wil en zich bewijst dat hij/zij deze richting wel aankan. Daarom is het belangrijk om samen met de betrokken leerling en de ouders te overleggen wat het beste is voor de leerling en waarom zijn/ haar punten ertoe hebben bijgedragen dat hij/zij een B-attest heeft.
Meer dan één op de tien leerlingen in het tweede en het vierde middelbaar krijgt op het einde van het schooljaar een B-attest. Die leerlingen hebben de keuze: ofwel doen ze het schooljaar over, ofwel veranderen ze van richting en gaan ze wel over.
Uit onderzoek aan de KU Leuven blijkt dat leerlingen die het advies van hun leraars volgen en dus van richting veranderen, op termijn beter af zijn. 'Vaak zitten ze in die andere richting beter op hun plaats', zegt Carl Lamote, onderzoeker in de onderwijskunde.
Voor zijn doctoraatsonderzoek volgde hij en zijn collega's negen jaar lang 6.411 leerlingen uit negentig Vlaamse scholen. Uit die data concluderen ze dat de problemen van zittenblijvers in het hoger onderwijs niét te wijten zijn aan de lagere capaciteiten van de studenten die als scholier een jaar moesten dubbelen.
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131124_040
Mening: Ik ben niet helemaal zeker dat het watervalsysteem beter is dan een jaar overdoen. Ik denk dat sommige leerlingen een B-attest hebben omdat ze er niet voor werken maar eigenlijk de richting wel aan kunnen. Als deze leerlingen door het watervalsysteem in een andere richting terechtkomen dan zullen zij dit misschien ervaren als te makkelijk en gaan ze niet gemotiveerd zijn om voor school te werken. Voor deze leerlingen is het beter om hun jaar over te doen. Als een leerling van de A-stroom door het watervalsysteem in de B-stroom terecht komt dan zal deze zich voelen alsof hij gefaald heeft. Doordat hij/zij het gevoel heeft dat hij/zij niks kan zal deze zich ook niet meer kunnen motiveren om zijn/ haar best nog te doen. Voor andere leerlingen is het watervalsysteem dan natuurlijk wel beter. Als een leerling een richting echt niet aankan dan is het natuurlijk beter om naar een andere richting te gaan dan hun jaar over te doen. Als deze leerling zijn jaar moet over doen dan gaat hij zich slecht in zijn vel voelen omdat hij/zij voelt dat hij niet meekan. Als deze leerling naar een andere richting gaat dan zal hij/zij zich wel goed in zijn vel voelen. Hij/zij zal zien dat hij wel slim is en dat hij/zij wel mee kan met de leerstof. Ik denk dat er goed moet worden nagedacht over wat het beste is voor welke leerling. Bij elke leerling moet worden afgevraagd: is het beter voor deze leerling om zijn/haar jaar over te doen of is het beter om naar een andere richting te gaan? Natuurlijk kan het ook zijn dat je aanraadt om naar een andere richting te gaan maar dat de leerling dit niet wil en zich bewijst dat hij/zij deze richting wel aankan. Daarom is het belangrijk om samen met de betrokken leerling en de ouders te overleggen wat het beste is voor de leerling en waarom zijn/ haar punten ertoe hebben bijgedragen dat hij/zij een B-attest heeft.