PDA

Bekijk de volledige versie : Bloedserieus aan KUL


Sofie.DeWolf
23rd November 2013, 19:17
Meer dan 4.000 studenten geven bloed tijdens 'Bloedserieus' aan KUL

In het kader van de nieuwe bloedinzamelactie 'Bloedserieus' die afgelopen week onder studenten van de KU Leuven georganiseerd werd, hebben 4.094 personen bloed gegeven, waaronder een 1.000-tal die dat voor de eerste keer deden. Dat is minder dan tijdens het recordeditie van november 2012 toen er 4.415 bloeddonoren opdaagden. De organisatoren spreken toch nog steeds over een groot succes.
Bloedserieus Leuven is een studenteninitiatief in samenwerking met het Rode Kruis Vlaanderen en wordt twee keer per jaar georganiseerd. De inzamelactie gaat steeds gepaard met leuke activiteiten (quiz, film, comedy, pool) om de bloedgevers te bedanken. Ze krijgen ook een 'goodiebag' met allerlei leuke spullen cadeau.

De volgende editie gaat door van 17 tot 20 maart 2014. Met de actie wil men ook zoveel mogelijk studenten overtuigen een eerste keer bloed te geven in de hoop dat ze voortaan op regelmatige basis bloedgever blijven.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/Onderwijs/article/detail/1745689/2013/11/23/Meer-dan-4-000-studenten-geven-bloed-tijdens-Bloedserieus-aan-KUL.dhtml
Datum: 23/11/2013 om 17.00

Mening

Elke dag zijn er verschillende mensen die een ongeluk meemaken, deze mensen hebben bloed nodig. Niet enkel deze mensen, maar ook mensen die (langdurig) ziek zijn hebben in sommige gevallen bloed nodig. Bloed kan niet onbeperkt opgeslagen worden, daarom is het heel belangrijk dat er mensen zijn dat bloed willen doneren. Het liefst zo veel mogelijk mensen.

Ik vind het dus zeker een goed idee om dit studenteninitiatief te behouden. Dit laat zien dat studenten het hart op de juiste plaats hebben. Tijdens ‘Bloedserieus’ waren er 4000 studenten aanwezig die bloed kwamen geven. Dit is een mooi aantal. Er zijn veel mensen die hiermee geholpen kunnen worden.

Persoonlijk vind ik het wel jammer dat er weinig media-aandacht is voor dit onderwerp. Ik zou hier reclame voor maken. Niet enkel op internet, maar ook op tv en radio. Ik ben er zeker van dat er dan meer mensen zich zullen inzetten voor dit initiatief. We kunnen uiteraard niet verwachten dat IEDEREEN bloed komt geven. Er zijn mensen die zelf niet voor de volle 100% gezond zijn en deze mensen kunnen dan ook geen bloed komen geven omdat de ziekenhuizen enkel bloed afnemen na een grondige test. Mensen met een grote angst voor naalden kunnen ook beter geen bloed gaan geven. Je hangt namelijk een ruime tijd aan een naald. Mensen die het kunnen moeten het toch eens proberen. Als je ooit zelf iets tegenkomt waardoor je bloed moet krijgen zal je anderen dankbaar zijn.