PDA

Bekijk de volledige versie : Ruimtereizen in trek...


Barst
24th October 2004, 02:14
Heeft tegelijk iets perverts over zich, of voelen jullie dat niet zo aan??

Ruimtereizen Virgin zijn erg in trek


Al meer dan zevenduizend mensen hebben zich bij Virgin-baas Richard Branson aangemeld voor een trip naar de ruimte. Het prijskaartje van omgerekend 166.000 euro vormt kennelijk geen onoverkomelijke hindernis. Onder de geïnteresseerden zijn Star Trek-acteur William Shatner en Dave Navarro, de voormalige gitarist van de Red Hot Chili Peppers.

Branson maakte een maand geleden de oprichting van Virgin Galactic bekend. Het bedrijf wil al in 2008 beginnen met het aanbieden van ruimtereizen. De vluchten gaan ongeveer 3,5 uur duren. Gedurende zes minuten ervaren de passagiers gewichtloosheid. Hoger dan 110 kilometer boven het aardoppervlak komen ze niet.

Newsfeed HLN23/10/04 21u05

Sara
24th October 2004, 16:36
Ik vind dat schandalig ...

Als je bedenkt welke groei je "ecologische voetafdruk" al maakt wanneer je met het vliegtuig reist ...

Was het niet in één of andere les RZL dat we het hadden over wat zo'n ruimteschip dan vervuilt ?

En dat voor 6 minuutjes gewichtloosheid?

Davy V.H.
24th October 2004, 23:21
Originally posted by Sara
Ik vind dat schandalig ...

Als je bedenkt welke groei je "ecologische voetafdruk" al maakt wanneer je met het vliegtuig reist ...

Was het niet in één of andere les RZL dat we het hadden over wat zo'n ruimteschip dan vervuilt ?

En dat voor 6 minuutjes gewichtloosheid?


Mja maar hij moet ook uit de kosten geraken he. Het ontwerpen en testen van al dat spul heeft ook serieus wat poen gekost.

Maar ik vergelijk de vervuiling van een "traditionele" ruimtelancering maar eens met het nieuwe ontworpen toestel. Het nieuwe toestel heeft maar een fractie van de brandstof nodig. Het kan misschien minder vervoeren maar ik denk dat je al een paar keer naar boven kan vliegen(lees tientallen keren) totdat je aan hetzelfde verbruik komt.

Het nieuwe toestel zal zeker interessanter zijn voor in de toekomst. En zeker milieuvriendelijker. En Branson zag weer een gat in de markt en nam zijn kans he... Niets aan te doen...

Barst
24th October 2004, 23:52
De traditionele ruimtereizen kon je met wat goede wil altijd nog wel kaderen in het vakje 'algemeen belang' (samen met, ik wil niet naïef zijn, - uiteraard - prestige- en militaire belangen). Gans het Bransonproject is gebaseerd op een typisch marktgegeven - tot daar aan toe -, maar mijn allereerste punt is dat dergelijke reizen ook de kosten van de vervuiling op globaal vlak moeten dekken...

Juist omwille van het 'ontwijken' van dat principe , zal de heer Branson met gans zijn 'santeboetiek' niet vanuit de U.K. opereren - want daar is de (Europese) milieuregelgeving nogal 'ambetant' -, maar wél vanuit de V.S. waar, zoals geweten, gans de 'environmental policy' sinds het aantreden van de Bush-administration één grote grap is geworden...

Omwille van dat laatste vind ik heel de zaak inderdaad iets 'perverts' hebben... maar laat het een troost zijn: de lusten zullen eenzijdig voor Branson zijn, de lasten nog niet eens voor ons - maar vraag het misschien nog eens aan onze kleinkinderen...