PDA

Bekijk de volledige versie : 3.300 leerlingen doen aan vakantiespijbelen


M*ssimo.Circo
22nd November 2013, 09:21
Geen toeval: op de laatste dag voor de herfstvakantie zaten er zo'n 1.300 lagereschoolkinderen en bijna 2.000 middelbare scholieren minder in de klas dan op een doordeweekse vrijdag.

Uit cijfers van het nieuwe centrale registratiesysteem blijkt dat 3.300 leerlingen niet op de schoolbanken zaten op een vrijdag vlak voor de vakantie. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. Het nieuwe registratiesysteem werd door onderwijsminister Pascal Smet (SP.A) in het leven geroepen om een zicht te krijgen op het luxeverzuim aan de vooravond van de schoolvakanties.

Kerstvakantie

Minister Smet wijst erop dat het gaat om slechts 0,3 pct van de 420.000 lagereschoolkinderen en 0,45 pct van de 450.000 leerlingen in het secundair.

Hij vindt het nog te vroeg om conclusies te trekken. "Misschien zien we bij de kerstvakantie heel andere cijfers", oppert hij. Smet wil de afwezigheden dit schooljaar verder opvolgen, om op basis van het volledige plaatje zijn beleid te evalueren en eventueel bij te sturen.

Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/3-300-leerlingen-doen-aan-vakantiespijbelen/article-normal-116802.html

Mening: Hier schrik ik niet van. Ouders doen er alles aan om goedkoper op vakantie te kunnen gaan en hebben het er wel voor over dan om hun kind één dag onwettig afwezig te laten zijn. Minister Smet is er nu aan het werken en dit vind ik een goed idee. Iedereen is gelijk voor de wet en dus iedereen moet naar school zolang het geen vakantie is. Ben benieuwd wat de cijfers zijn voor de kerstvakantie en na de examens van juni. Als de cijfers nog altijd hoog zijn na de examens van juni vind ik dat wel kunnen want hier vind ik het een andere situatie. De leerlingen hebben dikwijls al 10 dagen voor de zomervakantie gedaan met hun examens en zitten dan al thuis. Dit is niet de fout van hun en ik vind dat je dan wél op reis zou mogen gaan omdat de lessen niet meer plaats vinden op dat moment. Of anders moeten ze de examens 10 dagen later laten beginnen zodat dit probleem tijdens deze periode ook opgelost is.

silke.wouters
22nd November 2013, 12:53
De examens later laten beginnen is geen optie. De laatste dagen voor de vakantie, die de leerlingen thuis zijn hebben de leerkrachten nog nodig om de laatste examens te verbeteren en te delibereren, examens op de laatste dag van het schooljaar zijn dus praktisch gezien niet haalbaar. Wat zeker is is dat dit een moeilijk probleem is om op te lossen. Ieder gezin heeft voor zichzelf wel een reden die goed genoeg is om de kinderen van school thuis te houden en ook ieder gezin heeft volgens mij het recht om samen op vakantie te kunnen gaan. Ik vraag mij dus af of het wel op te lossen valt. Straffen door het niet verstrekken van een diploma zou het luxeverzuim wel doen dalen, maar dit vind ik er dan weer over, de straf moet in verhouding zijn met de daad.

Heleen.Mariën
23rd November 2013, 15:08
Als je ziet dat slechts een halve procent van de leerlingen de laatste dag voor de vakantie niet naar school is gegaan, omdat ze al op vakantie vertrokken, kan je denken dat het toch een vrij laag getal is. Wel, eigenlijk is dit een hoger percentage, want Pascal Smet heeft enkel de leerlingen 'genoteerd' die ongewettigd afwezig waren. Er zijn nog verschillende leerlingen die een doktersbriefje hebben bemachtigd, maar helemaal niet ziek waren. Natuurlijk is het heel moeilijk om daar een exact getal op te plakken, want een deel van de leerlingen met doktersbriefje zal wel echt ziek geweest zijn. Langs de ene kant begrijp ik de ouders wel, want door één dag vroeger op reis te vertrekken, kunnen ze heel wat geld betalen. Langs de andere kant vind ik toch dat hier iets aan gedaan moet worden, want voor je het weet, zullen steeds meer ouders hier gebruik van maken en dan zullen er binnenkort nog maar enkele leerlingen in de klas zitten op de dag voor de vakantie. Dat is niet de bedoeling..

Carine.Smets
1st December 2013, 14:32
Voor men conclusies gaat trekken moet men wel eerst zeker zijn of het wel om spijbelen gaat en dat de leerlingen niet ziek zijn. Als dit toch spijbelen is moet dit echt wel op de juiste manier aangepakt worden. Maar wat is de juiste manier? Leerlingen in het secundair spijbelen wel eens doorheen het school en dat doen ze zelf. Daarvoor moeten zij gestraft worden, maar het vakantie spijbelen ligt eigenlijk wel aan de ouders want zij zijn het die vroeger op vakantie willen vertrekken omdat dat goedkoper is. Dat probleem moet dus bij de ouders aangepakt worden en zeker niet bij de leerlingen. De examens later laten beginnen is inderdaad geen optie want leerkrachten moeten dat verbeteren en er nog over delibereren en ook zij mogen hier niet gestraft voor worden. (Zij moeten hierdoor nog harder onder druk werken wat kan leiden tot foute verbeteringen,…. Bovendien hebben zij ook nog een leven en zijn het geen robots.) Het voorstel van CD&V om de vakantie in te korten gaat volgens mij nog meer kwaad dan goed doen. De leerlingen willen zich ook nog ontspannen en hun vakantie zit vaak al vol volgens mij gaan ze het vakantie spijbelen hierdoor nog meer in de hand werken. Er moet echt een goede oplossing gezocht worden zonder de leerlingen en leerkrachten hiervoor te ‘straffen’, want zij doen niets fout.