PDA

Bekijk de volledige versie : Kinderen elk decennium vijf procent minder fit


L*en.Daems
20th November 2013, 21:28
Kinderen elk decennium vijf procent minder fit

Kinderen van nu zijn minder fit dan de generatie van hun ouders. Dat was op zich al langer bekend, maar een analyse van vijftig wereldwijde onderzoeken maakt duidelijk hoe het uithoudingsvermogen van de jeugd zich heeft ontwikkeld tussen 1964 en 2010.

Gemiddeld is het uithoudingsvermogen van kinderen tussen de 5 en zeventien jaar met vijf procent per decennium gedaald tussen 1970 en 2000, constateren de Australische hoofdonderzoeker Grant Tomkinson en zijn collega's. Ze presenteerden hun meta-analyse op een wetenschappelijke conferentie van de Amerikaanse Hart Organisatie.

Tegenwoordig doen kinderen gemiddeld 1,5 minuut langer over een mijl (1,6 kilometer) hardlopen dan de kinderen van dertig jaar geleden. Grote boosdoeners zijn teveel vet en te weinig beweging.

Bron: De Morgen
Link: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...inder-fit.dhtml
Datum: 20-11-2013

Mening: Dit is een artikel dat misschien niet iedereen relevant vindt maar ik zou toch graag mijn mening geven over dit beknopte artikel. Het is gewoon een feit geworden dat mensen steeds minder bewegen omdat ze er minder tijd voor maken. En kinderen nemen de gewoonten van hun ouders dikwijls over dus sport de jeugd tegenwoordig ook minder. Daardoor daalt het uithoudingsvermogen van kinderen. Ik vind dat er nog meer leuke initiatieven moeten komen om ouders en kinderen (samen) te laten sporten. Zelf ben ik een grote voorstander van sport en weet ik uit ervaring dat je je na het sporten weer als herboren voelt. Een ander probleem waar onze huidige maatschappij mee kampt is fastfood. De fastfoodketens verspreiden zich over heel de wereld en 'vergiftigen' iedereen zo met hun eten. Daardoor worden de mensen de dag van vandaag steeds dikker. Ik zeg helemaal niet dat niemand fastfood zou mogen eten, maar het is niet gezond dus is het belangrijk om het zeker niet te frequent te eten. Ik zou de ouders aanraden om meer te gaan bewegen en om goed te eten, zo inspireren ze zeker hun kinderen om actiever en gezonder te leven.