PDA

Bekijk de volledige versie : Dierenasielen vragen verplichte sterilisatie van katten


Sofie.DeWolf
20th November 2013, 14:11
Dierenasielen vragen verplichte sterilisatie van katten

Sinds de wetgever de dierenasielen verplicht om katten die ze ontvangen te steriliseren of te castreren, lopen de financiële verliezen verder op. Asielen vragen om het probleem van de overpopulatie aan te pakken door de privé-eigenaars te verplichten hun katten te steriliseren of te castreren. Gaia steunt de oproep, die werd gelanceerd op een persconferentie woensdag in Sint-Truiden.
Een wetsvoorstel om privé-eigenaars te verplichten hun katten te steriliseren of te castreren, werd door de politiek naar de prullenmand verwezen. In een afgezwakte versie werden de dierenasielen wel verplicht om die ingrepen te doen. “In ons land worden er jaarlijks meer dan 30.000 katten naar het asiel gebracht”, zegt Filip Zurings van het dierenasiel in Sint-Truiden. “Daarvan moeten er 11.000 gedood worden omdat er niemand hen wil adopteren. Intussen moeten de asielcentra wel alle kosten doen, wat onhoudbaar is. Er moet dus een meer structurele oplossing komen. Wat we nu doen, kost veel geld, en dijkt het probleem van de overpopulatie niet in.”
Acteur Pol Goossen, die peter is van het Truiense dierenasiel, vindt dat de bevolking bewust gemaakt moet worden van het nut van sterilisatie en castratie. “Het heeft geen zin om de mensen toe te laten ongestoord met hun dieren te kweken, en hen om de zoveel maanden een doos met kittens te laten afzetten in het asiel.”
Michel Vandenbosch van Gaia wil het probleem via de wetgever aanpakken, maar stuit daar op tegenstand. “Het is dweilen met de kraan open”, zegt hij. “De overheid moet haar verantwoordelijkheid nemen en de sterilisatie en castratie verplicht maken voor particulieren. Alleen zo kan het probleem afdoend worden aangepakt.”

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131120_00847624
Datum: 20/11/2013 om 13u57

Mening

Wie regelmatig naar het nieuws kijkt zal hier zeker al iets van gehoord hebben. Moeten katten gecastreerd/gesteriliseerd worden of niet? De politiek heeft dit voorstel in het verleden afgeworpen, maar ik vind persoonlijk dat de politiekers dit onderwerp nog eens moeten herzien. Er worden regelmatig kleine poesjes afgezet bij een dierenasiel. Er zijn jaarlijks 11 000 katten die gedood moeten worden omdat ze geen thuis vinden. Dit is zeer erg voor deze dieren! Als mensen/baasjes hun verantwoordelijkheid zouden opnemen voor hun huistijger zou dit aantal veel lager liggen. Ik kan mij wel voorstellen dat sommige baasjes hun kat/poes niet willen laten castreren/steriliseren omdat dit vrij duur is. Misschien zou er steun moeten komen van de overheid. Een kleine tegemoetkoming is meestal genoeg om baasjes over de streep te trekken. Persoonlijk hoop ik echt dat dit een wet wordt in België. Dit zou veel leed besparen bij katten. Katten zijn levende wezens en ze hebben evenveel recht op een goed leven dan mensen.

Jolien.Vissers
20th November 2013, 14:19
Ik denk niet dat een regering een sterilisatie van de katten kan verplichten. Ik denk dat haar grootste taak het inlichten is, de overheid moet het probleem duidelijk maken aan de bevolking. Je kan niet iedereen verplichten om zijn kat te laten steriliseren omdat je dit niet kan controleren. Een tussenkomst bij een sterilisatie kan je ook niet eisen omdat de regering liever geen extra geld uitgeeft, al zeker niet aan katten. Ik denk dat met het probleem duidelijk te maken aan de bevolking, al veel verholpen kan worden. De prijs om een kat te laten steriliseren is heus niet zo hoog, alleen voor een kattin kan dit wel hoog oplopen. Ik denk wel dat wanneer dezelfde mensen ieder jaar hun katjes dumpen bij de asielen, dat er gevolgen moeten zijn en dat deze mensen op zijn minst moeten worden aangesproken over sterilisatie (van de katten natuurlijk).