PDA

Bekijk de volledige versie : Sondage : 62 % des profs de collège se méfient de l'entreprise


J*ppe.Nicolai
19th November 2013, 19:06
Bron: www.leparisien.fr
Datum: 19 november 2013

Un sondage rendu public par RTL ce mardi souligne la profonde défiance d'une majorité de professeurs face au monde de l'entreprise.

90 % des professeurs de collège interrogés mentionnent le stress en évoquant le travail en entreprise, 66 % le voient comme un lieu de discrimination et jusqu'à 62 % d'entre eux l'assimilent à un lieu d'exploitation.
Les termes «épanouissement» et «convivialité» arrivent en dernier (respectivement 40 % et 38 %).

Plus surprenant, plus d'un enseignant sur deux (56 %) estime que ce n'est pas le rôle de l'école de préparer les élèves au marché du travail. Au centre de cette affirmation, RTL cite la «crainte de voir l'Education nationale perdre son âme et d'instituer une éducation utilitariste et élitiste avec l'inclusion de l'entreprise.»

Les professeurs se prononcent cependant à 71 % en faveur d'une présence accrue de l'entreprise au sein de l'école pour qu'elle accomplisse des missions qui ne sont pas les siennes et 81 % d'entre eux sont ainsi favorables à l'intervention régulière de professionnels pour illustrer les enseignements des différentes matières enseignées.

L'enquête a été réalisée par Opinion Way et Treize articles pour l'association Le Réseau qui promeut le lien école-entreprise en France.

Mening:
Wat me vooral zorgen baart is dat meer dan de helft van de onderwijzers in Frankrijk het niet zijn taak vind de leerlingen voor te bereiden op het arbeidsleven. Ik vind het juist één van de taken van een leerkracht om de leerlingen voor te bereiden op het leven na de studies en dus ook op het beroepsleven. Na de middelbare school (of na hogere studies) kom je anders onvoorbereid in de bedrijfswereld terecht. Dit is niet enkel een nadeel voor jezelf, maar ook voor de bedrijven. Zij moeten veel tijd (en geld) investeren om je klaar te stomen. Dit kan voorkomen worden wanneer hier tijdens de schooltijd meer aandacht aan geschonken wordt.

Shana.Loeckx
19th November 2013, 19:17
Ik ben het helemaal eens met J*ppe. Ik vind dit juist het doel van het onderwijs. Wij, leerkrachten moeten de leerlingen voorbereiden op het maatschappelijk leven, maar zeker ook op de arbeidsmarkt. Het onderwijs moet volgens mij de leerlingen waarden en normen meegeven, dit is erg belangrijk in het verdere leven. Als dit niet meer gebeurt in het onderwijs, wie zal deze taak dan moeten overnemen? Ik vind dit zeker niet de taak van de ouders alleen, dit is iets waar iedereen van de maatschappij aan moet meewerken. De jongeren zijn de toekomst, het is dus erg belangrijk om hierin te investeren.

j*nthe.vermeiren
19th November 2013, 20:12
Ik sluit me aan bij de voorgaande meningen. Ik denk dat de school en de leerkracht wel degelijk een belangrijke taak hebben met betrekking tot deze materie. Naar mijn mening is het dus belangrijk dat we leerlingen goed voorbereiden op het arbeidsleven. Dit is tenslotte hetgene we voor de rest van ons leven moeten doen! Ik ben dan ook voorstander van stages in het secundair onderwijs. Leerlingen maken op deze manier al eens kennis met bijvoorbeeld het bedrijfsleven. Ze zullen zich zo een beter beeld kunnen vormen van hoe het er op de arbeidsmarkt aan toe gaat. Ze doen tevens al ervaring op, wat ook geen onbelangrijk aspect is bij sollicitaties.