PDA

Bekijk de volledige versie : 34 doden door overstromingen in Vietnam

l*tte.demeulder
17th November 2013, 09:35
[SIZE=3]34 doden door overstromingen in Vietnam[/SIZE]

In het zuiden van Vietnam heeft noodweer het leven gekost aan minstens 34 mensen. Ook de hooglanden waar koffie geproduceerd wordt, zou getroffen zijn.
Sinds vrijdag heeft een tropische storm lelijk huisgehouden in het centrum en het zuiden van Vietnam. Niet zozeer de wind, maar wel hevige regenval heeft tot overstromingen en grondverzakkingen geleid.

Volgens de staatsmedia zouden 34 mensen gedood zijn en zijn er nog zeker tien vermist. In totaal moesten 80.000 mensen hun woningen verlaten. Veel van die huizen staan nu onder water.

Veel wegen zijn afgesloten en ook het treinverkeer tussen het noorden en het zuiden van het land is deels verstoord. Een aantal stuwdammen moesten hun sluizen openen omdat de druk van het water te groot werd en dat heeft in lager gelegen gebieden tot nog meer hinder geleid.

In de historische stad Hoi An moesten enkele duizenden toeristen per boot geëvacueerd worden. Hoi An is werelderfgoed van de VN-cultuurorganisatie Unesco. De stad was eeuwen geleden een belangrijke havenstad van het Champa-rijk in het zuiden van Vietnam en telt nog veel overblijfselen.

Ook de centrale hooglanden van Vietnam zijn getroffen door het noodweer. De koffieoogst in dat gebied is grondig verstoord en er is schade aan de plantages. Vietnam is een van de grootste producenten van robusta-koffiebonen met een marktaandeel van 17%. De voorbije jaren was Vietnam uitgegroeid tot een belangrijke koffieproducent.

Bron: De Redactie, 17-11-2013

Mening:
Je ziet dat er niet enkel bij ons de laatsten tijd veel water is gevallen, maar ook in Vietnam. Het is als of de Filipijnen nog niet erg genoeg was, dat dit er nog wel bij kan. Ik weet dat het hier niet over zoveel mensen gaat, maar toch kan het tellen. En dan hebben we het nog niet over de mensen die geëvacueerd zijn of waarvan de huizen overstroomd zijn. Wat vooral zeer erg is denk ik, is dat mensen, boeren die hun oogst hebben zien beschadigd worden. Doordat ze altijd het grootste marktaandeel gehad hebben, kan dit misschien wel een beetje afzwakken dit jaar. Doordat ze minder oogst zullen hebben. Ook voor kleine boeren kan dit voor problemen zorgen doordat dit hun inkomen is. Sommige zullen misschien hun inkomen hebben zien wegspoelen terwijl ze er niets aan konden doen. Ook is het Unesco werelderfgoed stad Hoi An is getroffen. Duizenden toeristen zijn hier moeten geëvacueerd worden per boot. Ik hoop alvast dat er niet te veel schade is toegebracht aan deze stad door het water. Want het zou zonden zijn als aan dit werelderfgoed veel schade is toegebracht. Ik veronderstel dat het zeker een zeer mooie stad was, anders zou het niet op de Unesco lijst staan. Hopelijk treden snel alle rivieren terug binnen hun oevers zodat het water kan wegtrekken en alle mensen terug naar hun huizen kunnen gaan en de schade te bekijken. Hopelijk is deze zeer klein zodat deze mensen niet al te veel van hun leven terug moeten opbouwen.