PDA

Bekijk de volledige versie : Pacemaker maakt sterven 'onmogelijk'


silke.wouters
16th November 2013, 14:45
Pacemaker maakt sterven 'onmogelijk'

Jaarlijks krijgen 11.000 Belgen een pacemaker ingeplant, waardoor hun levensverwachting vaak spectaculair stijgt. Maar diezelfde pacemakers kunnen hartpatiënten ook een verschrikkelijk levenseinde bezorgen, omdat de toestellen de doodsstrijd rekken. Artsen raken het niet eens over een oplossing.

Marcel Van Hoey en Armanda Oufflen waren oud en versleten en verlangden allebei naar de dood, maar hun pacemaker hield hen tot het bittere einde in leven. "Er waren zoveel momenten waarop we dachten: 'Nu is het voorbij'", zegt Emilienne Vercauteren over de laatste dagen van haar man Marcel. "Maar zijn hart bleef kloppen, aangedreven door de pacemaker."

Voor Elsy Vandekerckhove was het een opluchting toen haar moeder Armanda na een doodsstrijd van acht dagen eindelijk stierf aan een overdosis morfine. "Anderhalve minuut lang lag ze doodstil, tot de pacemaker haar hart weer aan de praat hielp." Zowel Emilienne als Elsy vroegen de cardioloog om de pacemaker in de laatste levensdagen uit te zetten. "De arts wilde niet, want hij beschouwde dat als een vorm van euthanasie."

Terecht, volgens dokter Guy Van Camp, voorzitter van de Belgian Society of Cardiology. "Als je eerst bij iemand een levensreddend apparaat installeert en dat later uitzet, stel je een actieve daad die het levenseinde bespoedigt. Wie geen wilsverklaring voor euthanasie geschreven heeft, maar op het einde van zijn leven toch zijn pacemaker wil laten uitzetten, zal eerst alle papieren in orde moeten maken."

"Onzin", zegt dokter Gert Huysmans, voorzitter van de Federatie Palliatieve Zorg Vlaanderen. "Een pacemaker uitzetten is niets meer of minder dan een zinloze medische behandeling stopzetten waardoor het sterven makkelijker wordt. Dat heeft niets te maken met euthanasie of actieve levensbeëindiging."

De Morgen Online, 16 november 2013, http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Gezondheid/article/detail/1741344/2013/11/16/Pacemaker-maakt-sterven-onmogelijk.dhtml

Eigen mening:
Ik vind dat iedereen recht heeft op een waardig levenseinde en ik sluit mij aan bij de mening van dokter Huysmans. Een pacemaker is bedoeld om het hartritme van een patiënt te corrigeren of een hartstilstand te voorkomen en dit voor mensen die verder nog gezond zijn. Bij oudere mensen, waarbij de rest van het lichaam ook 'versleten' is, zorgt de pacemaker er alleen maar voor dat het vaak lichamelijk en psychisch zware levenseinde onnodig gerekt wordt en dit verdient volgens mij niemand. Zowel de patiënt als de nabestaande niet. Ik ben mij er van bewust dat er over een waardig levenseinde zoveel meningen bestaan als er mensen zijn en dit maakt net dat het zo'n delicaat onderwerp is, waar de het laatste nog niet over gehoord hebben.