PDA

Bekijk de volledige versie : Liégeois: ‘Neem DNA van pasgeboren baby’s’


M*RIE.MOONS1
16th November 2013, 10:16
[SIZE=3]Liégeois: ‘Neem DNA van pasgeboren baby’s’[/SIZE]

De Antwerpse procureur-generaal Yves Liégeois pleit in een interview met De Standaard voor drastische maatregelen in de strijd tegen de misdaad. 'Ik zou het een goed idee vinden van elke pasgeboren baby en van alle nieuwkomers in dit land DNA-materiaal te verzamelen.'

Yves Liégeois zwaait op 7 april af als procureur-generaal. Zijn termijn als korpschef loopt dan ten einde. Liégeois is er fier op dat de gerechtelijke achterstand onder zijn bewind bij het Antwerpse hof van beroep is herleid tot nul.

Maar sinds de affaires – Omega Diamonds en HSBC, twee onderzoeken naar fraude in de diamantsector – is Liégeois in de perceptie vooral de man die goedkope deals afsluit met frauderende Antwerpse diamantairs. In het een afscheidsinterview geeft hij zijn visie op de diamantzaak en de ruimere veiligheidsproblematiek.

Volgens Liégeois moet de maatschappij durven nadenken over hoe ze de burgers in de toekomst wil beschermen.

‘Ik zou het bijvoorbeeld een goede evolutie vinden om bij elke pasgeboren baby en bij iedereen die dit land binnenkomt, DNA-materiaal te verzamelen’, zegt Liégois.

‘Een databank met al het DNA zou heel wat onderzoeken veel gemakkelijker maken. Je moet durven nadenken hoe je de burger in de toekomst verder beschermt.’

‘Voor die bescherming moet je iets durven prijs te geven. Onze privacywetgeving gaat veel te ver. Uiteraard moeten er strikte wettelijke criteria komen over het gebruik van DNA-gegevens.’

Liégeois pleit ook voor meer bewakingscamera’s. ‘Niet alleen voor verkeerszaken, maar ook om in het oog te houden wat er op straat gebeurt.

Camera’s geven zeer goede resultaten, er zijn daardoor al verkrachtingszaken opgelost. De Privacycommissie is daar tegen, maar wat heeft de burger het liefst: dat hij niet wordt gezien, of dat het gerecht erin slaagt om de dief te klissen die bij hem heeft ingebroken?’

bron: Eeckhout M. & Vanschoubroek C., De Standaard, 16/11/2013

eigen mening: Ik vindt het zeker belangrijk dat deze statement in het nieuws gepubliceerd wordt. Zo kan men een discussie starten rond het al dan niet toepassen van deze stelling. Dat zo een hoge persoon in het gerechtssysteem met dit idee komt, is voor mij toch wel een bewijs dat het systeem inderdaad nog beter kan. Ik persoonlijk vind dat het idee met het DNA afnemen wel een goed idee is maar ik vind niet dat dit op zo een vroege leeftijd moet gedaan worden. We kunnen dit evengoed laten doen als we voor ons paspoort gaat. Voor je dit in orde kan brengen moet er dan DNA zijn afgenomen. Hier moeten dan ook zeer goede afspraken rond komen. Het idee van de camera's op straat heb ik dan weer liever niet omdat je dan precies steeds in het oog wordt gehouden. Ik vind de eindvraag van het artikel wel een goede vraag. We moeten hier misschien wel eens over beginnen na te denken.