PDA

Bekijk de volledige versie : 'Niets stond het vertrek van mijn zoon in de weg'


s*ebe.keersmaekers
15th November 2013, 12:13
De vijftienjarige jongen uit Sint-Laureins die monnik wil worden in India, is vandaag vertrokken naar India. 'Het is een droom die uitkomt', zei de jongen voor zijn afreis. Op een persconferentie zei zijn moeder heel trots te zijn op haar zoon.

De jongen is op weg naar een het Boeddhistische Jonang klooster op de grens met Tibet om daar een opleiding tot boeddhistische monnik te volgen. De jongen wil naar eigen zeggen op zijn 20ste een volwaardige monnik zijn. Zijn vlucht naar Doha in Qatar is om 14.55 uur vanuit Zaventem vertrokken.

Zijn vertrek liep vandaag echter niet op wieltjes. De jongen stond nog internationaal geseind, en dus moest hij met zijn moeder eerst nog naar het politiekantoor. Uiteindelijk is dat probleem opgelost en zit hij nu op het vliegtuig richting Doha.

De moeder, die haar zoon steunde in zijn plannen, was vanmiddag ook aanwezig op de luchthaven. 'Niets stond het vertrek van mijn zoon in de weg', zei ze achteraf op een persconferentie. 'Zowel het maatschappelijk verslag van de jeugdconsulent als het verslag van (het observatie- en oriënteringscentrum) De Waai in Eeklo waren positief.

De moeder is van plan haar zoon regelmatig te bezoeken. 'Ik ben zeer trots op de droom die mijn zoon wil waarmaken en zal hem hierin blijven steunen.'

30 dagen observatie

Het opmerkelijke plan van de tiener maakte begin september heel wat reacties los. Zelfs het parket werd gealarmeerd. De politie ging op bezoek bij de jongen en zijn moeder in Sint-Laureins om te kijken of hij al dan niet vrijwillig wilde vertrekken.

Een maand geleden verscheen de jongen voor de jeugdrechter. Die gaf hem uiteindelijk toestemming om te vertrekken, maar het Gentse hof van beroep stak daar in oktober alsnog een stokje voor.

Hij moest dertig dagen naar een observatiecentrum in Eeklo om er ondervraagd te worden over zijn omgeving en zijn leeftijdsgenoten. De jeugdkamer van het Gentse hof van beroep oordeelde toen ook dat er voldoende aanwijzingen waren dat een dringende bescherming van de minderjarige noodzakelijk was.

Vrij om te gaan

'Inmiddels bleek dat het zowel het maatschappelijk verslag van de jeugdconsulent als het verslag van De Waai in Eeklo positief waren en geen problemen zagen in het vertrek van de jongen. Bijgevolg werd dinsdag door het Ondersteuningscentrum Jeugdzorg dan ook beslist om de hulpverlening stop te zetten', volgens de moeder.

Stefaan Van Mulders, de administrateur-generaal van het agentschap Jongerenwelzijn, laat weten dat het Ondersteuningscentrum Jeugdzorg inderdaad beslist heeft dat het in dit gezin niet noodzakelijk is om hulpverlening te organiseren. 'Het gezin was dus vrij om te gaan en staan waar het wil.'

'Mijn tassen stonden nog klaar', zei de jongen bij het vertrek. ‘Ze hebben alles onderzocht en ik ben helemaal normaal. Ik kijk ernaar uit om de monniken terug te zien en mijn vrienden terug te zien. Het is een droom die uitkomt.'


Oom betreurt vertrek

De oom betreurt het vertrek van zijn neef. 'Hij kan zich er niet in vinden dat de jeugdbijstand aan zijn neef stopt. Hij is echter machteloos en kan er slechts akte van nemen dat zijn neef klaarblijkelijk gaat vertrekken', zegt Anthony Godfroid, de advocaat van de oom.

bron : standaard.be
mening : Het onderzoek dat men gedaan heeft bij Giel is zeker en vast een goede zaak geweest. De ongerustheid is begrijpelijk aangezien deze zaak niet alledaags te noemen valt. Het lokte heel wat reacties uit en leek wel op een geval van rebellie dat nog nooit eerder gezien was. Ik ben blij voor de jongen dat zijn droom uitkomt. Het feit dat zowel het rapport van de jeugdconsulent als dat van De Waai in Eeklo positief waren, wijst uit dat het idee volledig zelfstandig ontstaan is en dat je jongen niet werd beïnvloed door familie of omgeving. De observatie was zonder twijfel noodzakelijk en hierdoor kan men Giel met een gerust hart richting India sturen.