PDA

Bekijk de volledige versie : De Internationale Atletiekfederatie (IAAF) vreest dat door de nieuwe Wereldantidoping


cedric.v*ndewater
14th November 2013, 12:37
De Internationale Atletiekfederatie (IAAF) vreest dat door de nieuwe Wereldantidopingcode dopingschorsingen veel sneller zullen worden verminderd.

In de nieuwe code, die van 2015 toegepast zal worden, is de straf voor een eerste vergrijp van twee naar vier jaar opgetrokken. De IAAF denkt echter dat al te gemakkelijk strafvermindering bekomen zal worden.

"In de atletiekwereld wordt een dopingschorsing van vier jaar gezien als een minimum en niet als een maximum", verklaarde Abby Hoffman, lid van de medische- en antidopingcommissie van de IAAF tijdens een internationale conferentie over doping in Johannesburg. Deze conferentie moet leiden tot de goedkeuring van de derde versie van de Wereldantidopingcode.

Volgens de atletiekbond zal het volstaan dat de atleten die vervolgd worden de antidopinginstanties overtuigen dat het niet hun intentie was om zich te doperen om een strafvermindering van twee jaar te krijgen. "In 95 procent van de gevallen ontkent een atleet de feiten en schuift hij de schuld in de schoenen van zijn trainer, een dokter, of iemand anders", aldus Hoffman.

De atletiekbond vreest ook dat de nieuwe bepalingen de procedures veel ingewikkelder, tijdrovender en duurder zullen maken dan nu. De IAAF betreurt ook dat de code voor 2015 het concept van "verzwarende omstandigheden", geïntroduceerd in 2009, zal laten vallen. Dat concept maakte het de antidopinginstanties makkelijker om straffen van vier jaar op te leggen.

Bron: MSN nieuws

Eigen mening:Ik ben zelf niet zo op de hoogte van dopingcontroles maar wat ik wel hoop is dat ze goed worden uitgevoerd. Als een soort van bewijs dat de sporten die mensen volgen en voor betalen eerlijk en op een natuurlijke/gezonde manier verloopt. Als ik nu dit te horen krijg dat het allemaal moeilijker gaat worden stookt alleen maar onrust bij mij. Vooral als mensen zeggen van die of die atleet pakt doping . Dan is ter verdediging schieten al een stuk moeilijker en is dit een triestige zaak voor de echte fans.