PDA

Bekijk de volledige versie : 'Schaf de vaste benoeming in het onderwijs af'


S*fie.Verstrepen
13th November 2013, 09:07
Bedrijfswagens, schoolvakanties, de woonbonus: CD&V moet op zijn vernieuwingscongres van komend weekend duidelijke keuzes durven te maken, zegt jongerenvoorzitter Tom Vandenkendelaere in Knack.

Vandenkendelaere: 'Er is aangekondigd dat de partij zich een nieuw gezicht zal aanmeten, een gezicht dat staat voor vernieuwing en duidelijke keuzes. Het congres moet die ambities nu ook inlossen. In het verleden was CD&V te vaak mossel noch vis. Dat moet veranderen. De partij mag weliswaar in het midden van het veld staan, maar ze moet wél duidelijke keuzes durven te maken.

'Neem nu de afschaffing van de vaste benoeming of de inkorting van de zomervakantie. Ik vind niet dat een schoolvakantie van twee maanden behouden moet worden enkel en alleen omdat een grote groep leerkrachten daar gelukkig mee is. De noden van het kind, die moeten we vooropstellen. Kinderen lopen tijdens die twee maanden leerachterstand op. Wij willen niet schrappen in het aantal vakantiedagen, maar we willen ze beter spreiden.'

Wat zijn de prioriteiten voor Jong CD&V?

Vandenkendelaere: 'De uitdoving van de vaste benoeming in het onderwijs is een eerste prioriteit. Een tweede zaak: de bedrijfswagens. De overheid stimuleert het gebruik daarvan, maar ze zijn een aanslag op onze gezondheid en het milieu. Het mobiliteitsbudget (CD&V-voorstel waarbij een werknemer een budget vrij kan besteden aan diverse vervoersmiddelen, nvdr.) is een stap in de goede richting, maar het is onvoldoende. Ten derde kijken we uit naar de woonbonus (het fiscale voordeel voor wie een hypothecaire lening afbetaalt, nvdr.). Die moet gekoppeld worden aan energiezuinige maatregelen, én hij moet beperkt worden tot de enige en eigen woning. Daarnaast willen wij de woonbonus degressief maken, en dát staat niet in de ontwerpteksten. Jongeren hebben vooral in de eerste jaren na de aankoop nood aan die bonus.' (PC)

Bron: Knack.be 13/11
http://www.knack.be/nieuws/belgie/schaf-de-vaste-benoeming-in-het-onderwijs-af-cd-v-jongeren/article-normal-115422.html
Mening: Ik ben het er mee akkoord als de CD&V zegt dat ze zich een nieuw gezicht willen aanmeten. Maar helemaal niet akkoord met de punten die hier staan opgesomd! Ten eerste de schoolvakantie in de zomer, ik snap niet wat daar mis mee is. De kinderen gaan een heel jaar naar school en kijken ontzettend uit naar deze vakantie. Na de vakantie beginnen ze terug volle moed en ontspannen aan een nieuw jaar. Als deze vakantie hun wordt afgenomen gaat hun motivatie ook verder te zoeken zijn om naar school te komen. En is het effectief bewezen dat de leerlingen leerachterstand oplopen? Daar ben ik zelf nog niet zo zeker van.
Als tweede punt, de vaste benoeming afschaffen?! Daar ben ik het ook helemaal niet mee akkoord. Ik denk dat de vaste benoeming één van de grote aantrekkingspolen is binnen het onderwijs. Als dit zou weg vallen zouden er veel minder mensen voor het onderwijs kiezen denk ik. Ik ben er ook van overtuigd dat het onderwijs nu redelijk kwaliteitsvol is en dat dat te danken is aan de inzet en de motivatie van de leerkrachten. Maar wat als één van de belangrijkste motivatieredenen wordt weg genomen?!
Net zoals de bedrijfswagen een belangrijke motivatie is voor bepaalde werknemers. Schaf dit toch niet af. Wat blijft er op de duur anders nog over voor de werknemers..