PDA

Bekijk de volledige versie : Tot een op de vijf lessen in secundair in andere taal


Tinne Sysmans
10th November 2013, 21:38
Tot een op de vijf lessen in secundair in andere taal

Secundaire scholen mogen vanaf volgend schooljaar tot 20 procent van de niet-taalvakken in het Frans, Engels of Duits geven. Het decreet daarover werd al in de zomervakantie goedgekeurd maar kwam deze week weer in de actualiteit. Wat houdt het systeem concreet in?

Officieel heet het systeem Content and Language Integrated Learning (CLIL). Negen proeftuinscholen experimenteren er al mee sinds 2007. Vanaf 1 september kunnen àlle secundaire scholen ermee aan de slag.

Hoeveel lessen mogen scholen in een andere taal geven?

Scholen mogen maximaal 20 procent van de niet-taalvakken in het Frans, Engels of Duits geven. Ze mogen zelf beslissen welke vakken ze in een andere taal geven. Ook de taal kiezen ze zelf.

Zijn scholen verplicht om in het systeem te stappen?

Neen. Scholen kiezen zelf of ze meestappen in het project. Ze moeten wel vooraf de toelating van de overheid krijgen.

Zijn leerlingen verplicht om les te volgen in een andere taal?

Neen. Het is niet de bedoeling om àlle leerlingen van een school te verplichten om bepaalde vakken in een andere taal te volgen. De school moet de vakken die ze in een ander taal geeft, ook in het Nederlands aanbieden. De ouders van de leerling kiezen zelf of hun kind CLIL volgt. Ook de klassenraad moet een positief advies geven.

Krijgen scholen extra middelen om het systeem in te voeren?

Neen. Scholen krijgen geen extra middelen om CLIL in te voeren. Ze moeten zelf investeren in lesuren en nascholings- en werkingsmiddelen.

Welke leraren mogen lesgeven in een andere taal?

Niet iedereen mag zijn vak zomaar in een andere taal geven. De leraren moeten aan hoge eisen voldoen. Zo moeten ze een ERK-niveau C1 halen in de vreemde taal. Dat is even hoog als de lesgevers in het hoger onderwijs die in een ander taal willen lesgeven. Het is slechts een niveau lager dan mensen van wie de vreemde taal de moedertaal is. Daarnaast moeten de leraren ook de methodiek voor CLIL beheersen.

Is CLIL hetzelfde als hetzelfde als immersieonderwijs?

Neen. Maar het systeem lijkt wel op het immersieonderwijs in het Franstalig onderwijs, dat al sinds 1998 bestaat. Daar kunnen leerlingen vanaf de derde kleuterklas tot 75 procent van de vakken in het Nederlands, Frans of Duits krijgen. Klasse ging vorig schooljaar op bezoek in zo’n school in Charleroi.

datum: 8/11/13
bron: http://www.klasse.be/leraren/39465/tot-een-op-vijf-lessen-in-secundair-in-andere-taal/#.Un_kHvn3Gao

mening:
Ik vind het langs de ene kant echt een goed initiatief. Het is belangrijk dat leerlingen sterk zijn in talen, dat is ook onze troef hier in België. Het gebeurt ook nog op een vrij natuurlijke manier. De leerlingen moeten niet meer uren volgen of extra dingen doen, alleen naar de les gaan. Het is bewezen dat leerlingen op deze manier een taal op een vrij gemakkelijke manier leren en dat die taal dan ook effectief beter beheerst wordt.
Langs de andere kant stel ik mij toch enkele vragen. Er worden geen extra middelen voor vrijgemaakt, dat vind ik jammer. Leerkrachten moeten begeleid worden om zoiets tot een goed einde te brengen. Er gaan sowieso meer leerkrachten nodig zijn, aangezien de vakken zowel in het Nederlands moeten gegeven worden als eventueel in een andere taal. Een tweede vraag die ik mij stel is, wie gaat die vakken geven? Nu leren we bijvoorbeeld om Frans te geven, maar ik zou bijvoorbeeld minder graag aardrijkskunde in het Frans geven, omdat ik daar gewoon niet genoeg kennis over heb. Als taalleerkrachten bijscholingen moeten volgen totdat we evenveel kennen als iemand die echt voor aardrijkskunde heeft gestudeerd, zullen we veel bijscholingen moeten volgen. Dit is natuurlijk logisch, maar ik weet niet of veel leerkrachten dit zien zitten?
Ik denk dat het zeker kan werken als er voldoende middelen zijn, maar anders kan ik het ook een grote flop worden. Leerlingen moeten op een kwaliteitsvolle manier onderwijs krijgen, dus als aardrijkskunde in het Frans gegeven wordt, moet het inhoudelijk ook op een goed niveau zijn!

Sofie.DeWolf
11th November 2013, 14:18
Mijn mening komt overeen met de mening van Tinne. Ik vind het langs de ene kant zeker een goede zaak. Leerlingen kunnen zo meer en beter werken aan hun taalontwikkeling. Dit is noodzakelijk in onze huidige samenleving. Als iemand gaat solliciteren wordt steeds gevraagd naar de talenkennis. Het is daarom zeer positief dat iemand veel talen beheerst op een redelijk niveau. De meest gebruikte talen in België zijn Nederlands, Frans, Duits en Engels. Daarom is het zeer goed dat vooral deze talen onderwezen zullen worden. Een taal leren doe je best zo vroeg mogelijk. Hoe jonger je bent, hoe vlotter dit zal gaan. Daarom is het een goede keuze om in het middelbaar al deze mogelijkheden te geven.
In België leven we in een multiculturele samenleving. Daarom denk ik dat het eventueel ook mogelijk zou kunnen zijn om bepaalde vakken ook in andere talen, zoals Chinees of Russisch, te geven. Uiteraard hangt dit ook sterk af van de individuele interesses van de leerlingen. Hoe meer talen iemand beheerst, hoe beter die persoon kan integreren in de maatschappij.
Langs de andere kant vind ik het wel spijtig dat er geen extra middelen ter beschikking worden gesteld, wat Tinne ook al vermelde. Als men hier wel voor zou kunnen zorgen, zou dit initiatief naar mijn mening perfect zijn.