PDA

Bekijk de volledige versie : Campagne wil jongeren doen nadenken over cannabis


L*en van Overveld
8th November 2013, 11:22
[SIZE=3]Campagne wil jongeren doen nadenken over cannabis[/SIZE]

Ruim vier op de vijf leerlingen in het secundair onderwijs hebben nog nooit geëxperimenteerd met cannabis. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD). Toch denken veel jongeren dat anderen het wel doen. Om dat soort misverstanden te ontkrachten, lanceert de Vlaamse overheid een campagne.

“Vreemdgaan zit in de genen, en cannabis in 1 op de 10 broekzakken.” Met deze en andere slogans wil de Vlaamse overheid jongeren aan het denken zetten over cannabisgebruik. Met affiches en een interactieve website met een ludieke quiz, mikt de campagne op jongeren van 14 tot 17 jaar en jongvolwassenen van 18 tot 25 jaar. De overheid wil met de campagne vooral misverstanden over cannabisgebruik ontkrachten en jongeren correct informeren.

“We kiezen er bewust voor niet met het opgestoken vingertje te communiceren”, zegt Vlaams minister voor Welzijn Jo Vandeurzen. “We nodigen jongeren en jongvolwassenen uit om zich bij het maken van hun gedragskeuzes niet te laten vangen door perceptie of foute informatie. Dat iedereen wel eens gebruikt bijvoorbeeld, of dat het een onschuldig tijdverdrijf is.”

Kleine minderheid

Nieuwe cijfers van de VAD bevestigen dat slechts een kleine minderheid van de jongeren cannabis gebruikt. “17,3 procent van alle 12- tot 18-jarige ondervraagden heeft ooit cannabis geprobeerd”, zegt Marijs Geirnaert van de VAD. ”7,8 procent gebruikt het af en toe, 2,6 procent regelmatig. Het blijft wel de meest populaire drug.”

Om jongeren ervan bewust te maken dat cannabisgebruik noch banaal, noch dagelijkse kost is onder hun leeftijdsgenoten, confronteert de campagne hen met vaak gehoorde foute stellingen over het gebruik en de gezondheidsrisico’s van cannabis. Om de aandacht op een positieve manier te trekken, worden deze stellingen gekoppeld aan urban legends uit de leefwereld van jongeren. De boodschap van de campagne is duidelijk: wees geen domme goudvis, laat je niet vangen.

Bron: www.klasse.be, datum 6 november 2013

Eigen mening:
Ik vind het zeer goed dat zo’n campagne georganiseerd wordt. Ik ben het helemaal eens met de feit dat jongeren te weinig relevante informatie krijgen over drugs.
Je vindt uiteraard overal informatie zoals op het internet maar of die relevant, daar stel ik dan vragen bij.
Ik ben persoonlijk heel hard voor de campagne omdat ik in mijn lagere school of secundaire school nauwelijks geïnformeerd werd over drugs. Ik vind het daarom zeer nuttig dat zo’n campagne opgezet wordt, zo weten jongeren wat de gevaren en gevolgen zijn van drugs en dat vind ik heel belangrijk.