S*ana.Snoeijs
7th November 2013, 09:16
Vandaag zie je op het bord in een Vlaamse klas alleen Frans in de lessen Frans. Een nieuw decreet wil daar snel verandering in brengen.
Aardrijkskunde, geschiedenis of zelfs wiskunde in het Frans, Engels of Duits: vanaf volgend schooljaar kan het in het Nederlandstalig middelbaar onderwijs. Liefst 20 procent van de niet-taalvakken mag volgens een nieuw decreet in een vreemde taal worden gegeven. In het katholiek onderwijs willen al vijftig scholen meestappen in het project.
Talenonderwijs hoeft niet langer uitsluitend in de lessen Nederlands, Frans, Engels of Duits. De Vlaamse regering heeft een decreet goedgekeurd waardoor ook een deel van de andere vakken in een vreemde taal mag worden gegeven. Dat kan voorlopig alleen in het middelbaar, maar wel al vanaf volgend schooljaar.
‘Scholen kiezen zelf of ze willen meestappen in het project, en ze mogen kiezen uit Frans, Engels of Duits. Ze mogen ook de vakken selecteren die ze willen geven in de andere taal’, zegt Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A). ‘Ons onderwijs moet kinderen voorbereiden op de toekomst. En die toekomst is meertalig.’
Toch is het niet de bedoeling alle leerlingen van een school te verplichten om mee te stappen in het project. Ouders mogen zelf kiezen of hun kind het vak in het Nederlands of in een andere taal krijgt.
Eigen mening:
Persoonlijk vind ik dit geen goed idee. Als dit decreet er door komt zullen de leerlingen die problemen hebben met taalvakken ook minder gaan scoren op de algemene vakken. Daarnaast hebben we ook nog leerlingen die dyslexie of een andere leerstoornis hebben. Zij zullen snel in de problemen komen. Veel leerlingen die overschakelen van het lager onderwijs naar het secundair hebben slechts een kleine basis Frans gehad. Of de leerling al dan niet zou kunnen volgen in het middelbaar gaat dus extra afhangen van het niveau dat hun lagere school hanteerde. Door dit decreet gaat volgens mij ook de overgang tussen het lager en secundair zwaarder worden. Een andere mogelijke oplossing is misschien dat de school een soort van taalkamp organiseert. Waarbij de leerlingen een hele week Frans (of een andere taal) verplicht moeten blijven spreken. Hierop kan men dan punten geven, dit natuurlijk op verschillende aspecten. Bijvoorbeeld: inzet, uitspraak,…
Bron: KIM CLEMENS, Vanaf volgend jaar mag één vijfde van schoolvakken in andere taal, Het Nieuwsblad, 7 november 2013, (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131106_00827604 )
Aardrijkskunde, geschiedenis of zelfs wiskunde in het Frans, Engels of Duits: vanaf volgend schooljaar kan het in het Nederlandstalig middelbaar onderwijs. Liefst 20 procent van de niet-taalvakken mag volgens een nieuw decreet in een vreemde taal worden gegeven. In het katholiek onderwijs willen al vijftig scholen meestappen in het project.
Talenonderwijs hoeft niet langer uitsluitend in de lessen Nederlands, Frans, Engels of Duits. De Vlaamse regering heeft een decreet goedgekeurd waardoor ook een deel van de andere vakken in een vreemde taal mag worden gegeven. Dat kan voorlopig alleen in het middelbaar, maar wel al vanaf volgend schooljaar.
‘Scholen kiezen zelf of ze willen meestappen in het project, en ze mogen kiezen uit Frans, Engels of Duits. Ze mogen ook de vakken selecteren die ze willen geven in de andere taal’, zegt Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A). ‘Ons onderwijs moet kinderen voorbereiden op de toekomst. En die toekomst is meertalig.’
Toch is het niet de bedoeling alle leerlingen van een school te verplichten om mee te stappen in het project. Ouders mogen zelf kiezen of hun kind het vak in het Nederlands of in een andere taal krijgt.
Eigen mening:
Persoonlijk vind ik dit geen goed idee. Als dit decreet er door komt zullen de leerlingen die problemen hebben met taalvakken ook minder gaan scoren op de algemene vakken. Daarnaast hebben we ook nog leerlingen die dyslexie of een andere leerstoornis hebben. Zij zullen snel in de problemen komen. Veel leerlingen die overschakelen van het lager onderwijs naar het secundair hebben slechts een kleine basis Frans gehad. Of de leerling al dan niet zou kunnen volgen in het middelbaar gaat dus extra afhangen van het niveau dat hun lagere school hanteerde. Door dit decreet gaat volgens mij ook de overgang tussen het lager en secundair zwaarder worden. Een andere mogelijke oplossing is misschien dat de school een soort van taalkamp organiseert. Waarbij de leerlingen een hele week Frans (of een andere taal) verplicht moeten blijven spreken. Hierop kan men dan punten geven, dit natuurlijk op verschillende aspecten. Bijvoorbeeld: inzet, uitspraak,…
Bron: KIM CLEMENS, Vanaf volgend jaar mag één vijfde van schoolvakken in andere taal, Het Nieuwsblad, 7 november 2013, (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131106_00827604 )