PDA

Bekijk de volledige versie : 'Bill de Blasio verkozen tot burgemeester New York'


M*cklin.dekeersmaeker
6th November 2013, 06:13
De Democraat Bill de Blasio (52) is dinsdag vlot verkozen tot de nieuwe burgemeester van New York. Dat berichten Amerikaanse media op basis van de exitpolls. De man lag ook in de peilingen al ver voorop. De Blasio wordt de eerste burgemeester van New York uit het democratische kamp sinds 1993.

'Bedankt New York City', tweette zijn campagneteam, kort na het sluiten van de stembus. De Blasio volgt in januari Michael Bloomberg op, die de metropool de afgelopen twaalf jaar heeft geleid.

De Blasio wierp zich tijdens zijn campagne op als links populist en zette zich af tegen het beleid van Bloomberg. Vandaag leeft bijna de helft van de New Yorkse bevolking onder de armoedegrens en is er een gapende kloof tussen rijk en arm in de stad. Daarnaast wil de Blasio een halt toeroepen aan het ‘stop and frisk’- beleid van Bloomberg, wat inhoudt dat de politie zomaar ‘verdachte individuen’ op straat mag tegenhouden en fouilleren. Daarbij werden vooral zwarten en latino’s aangepakt. De Blasio’s grootste troef is echter zijn vijftienjarige zoon Dante, die in een filmpje zijn vader aanprees. ‘Bill de Blasio zal de burgemeester zijn van elke New Yorker. Het doet er niet toe waar ze wonen en hoe ze eruit zien. En dat zou ik zelfs zeggen als hij niet mijn vader was.’

Graadmeter voor parlementsverkiezingen

In New Jersey is de Republikein Chris Christie dinsdag herverkozen als gouverneur. Ook hij zou het volgens de Amerikaanse media vlot gehaald hebben van zijn Democratische tegenstander Barbara Bueno. Zij heeft haar nederlaag al toegegeven.

Ook in Virginia moesten de kiezers naar de stembus om een nieuwe gouverneur te kiezen. De strijd gaat tussen Democraat Terry McAuliffe en de Republikein Ken Cuccinelli. Volgens CNN haalt McAuliffe het.

De lokale verkiezingen dinsdag zijn de eerste sinds de herverkiezing van Barack Obama in het Witte Huis. De verkiezingen worden beschouwd als een belangrijke graadmeter voor de parlementsverkiezingen volgend jaar. Dan wordt het Huis van Afgevaardigden herverkozen, net als een derde van de Senaat en de gouverneurs in meer dan de helft van alle staten.

Bron : http://www.standaard.be/cnt/dmf20131105_00826041
Eigen mening : Ik vindt het goed dat hij verkozen is tot burgemeester, want hij wil problemen aanpakken. Hij wil de burgemeester zijn van elke New Yorker, hij maakt geen onderscheidt tussen de mensen en dat is heel mooi. Want tegenwoordig kunnen niet veel mensen meer leven zonder vooroordelen te maken. Hij wil ook het 'stop and frisk'- beleid invoeren. Dat vindt ik ook goed want ik denk dat er zo wel heel veel criminelen gepakt kunnen worden. Dus ik denk dat het een goede burgemeester zal zijn.