PDA

Bekijk de volledige versie : Bill de Blasio torenhoog favoriet voor de sjerp in New York


s*ebe.keersmaekers
5th November 2013, 22:23
In de Verenigde Staten zijn op een aantal plaatsen verkiezingen aan de gang voor lokale besturen. In de staten Virginia en New Jersey wordt een nieuwe gouverneur gekozen. Maar het is vooral uitkijken naar de stembusgang in de stad New York. Daar moet burgemeester Michael Bloomberg wellicht de macht doorgeven aan de Democraat Bill de Blasio. Hij ligt voor in de peilingen.

Als Bill de Blasio wint, krijgt New York voor het eerst sinds 1993 een Democratische burgemeester. De 52-jarige De Blasio was een onbekende voor hij zich in de strijd wierp. Hij versloeg onder andere gemeenteraadslid Christine Quinn, de vroege favoriet die de eerste lesbische burgemeester van New York geworden zou zijn, en Anthony Wiener die ten onder ging aan seksschandalen.


Zijn grootste concurrent, de gematigde Republikein Joseph - Joe - Lhota (foto), kwam er nauwelijks aan te pas in de campagne. Terwijl De Blasio zich opwierp als linkse populist. Hij zet zich af tegen Bloomberg en wil onder meer iets doen aan de kloof tussen rijk en arm en een einde maken aan het "stop and frisk"-beleid. Dat beleid bestaat erin dat "verdachte" individuen op straat door de politie worden tegengehouden en gefouilleerd. In de praktijk worden vooral zwarten en latino's geviseerd.

Zijn doorbraak heeft De Blasio echter te danken aan zijn zoon Dante die in een tv-spotje zich duidelijk afzette tegen "stop and frisk". De vrouw en kinderen van De Blasio zijn zwart. "Hij zal de burgemeester zijn van alle New Yorkers", speelde Dante uit in het spotje.

De Blasio studeerde politicologie en internationale betrekkingen. Hij was onder president Bill Clinton (1993-2001) verantwoordelijk voor volkshuisvesting in de staten New York en New Jersey en werkte voor Clintons echtgenote Hillary. Sinds 2010 is hij ombudsman in New York.

bron : deredactie.be
mening : Ik ben fan. Moest ik een New Yorker zijn, wist ik precies op wie ik zou stemmen. Bill de Blasio lijkt me een oprechte man die voor de correcte dingen in het leven staat. Het "stop and frisk"-beleid dat Bloomberg invoerde verhoogt enkel de schijn van ongelijkheid doordat vele zwarten en latino's worden geviseerd. Racisme blijft in grote steden een veelvoorkomend probleem en dit beleid zou er enkel voor kunnen zorgen dat lokale minderheden zich meer geviseerd en gediscrimineerd voelen. De Blasio zou wel eens hetzelfde effect kunnen hebben als president Barack Obama dus allen voor team Bill !