PDA

Bekijk de volledige versie : 'Hooliganisme heeft afgedaan bij jongeren'


I*te.VanHerreweghe
4th November 2013, 08:08
Het Belgische eersteklassevoetbal is een stuk veiliger dan pakweg tien jaar geleden. Vorig seizoen registreerde de politie 91 incidenten met geweld, het laagste aantal in vijf jaar. ’Het hooliganisme heeft afgedaan bij jonge supporters’, zegt Jo Vanhecke, directeur van de voetbalcel van Binnenlandse Zaken in de ochtendeditie van De Standaard. ‘De hooligans met wie we nu het meest last hebben, zijn dezelfden die vijftien jaar geleden ook al boel maakten.’

In het voetbalseizoen 2012-2013 werden in eerste klasse 462 incidenten gemeld. Het overgrote deel zijn echter kleine overtredingen, zoals het beklimmen van de omheining of het gooien met bierbekertjes. Het aantal incidenten waarbij geweld werd gebruikt, blijft echter dalen, zoals dat al jaren het geval is.

Vanhecke ziet daar twee redenen voor. ‘Sinds enkele jaren pakt de politie het professioneler aan. In de stadions dus geen rijen gevechtseenheden meer met helm en schild, maar wel spotters in burgeruniform. Zij kennen de supporters en omgekeerd. Die supporters beseffen terdege dat er meteen een sanctie volgt als ze iets mispeuteren’, zegt hij in de krant.

Maar ook de mentaliteit van de supporters verandert, vindt Vanhecke. De nieuwe generatie neemt meer en meer afstand van het geweld en legt zich liever toe op het creëren van sfeer.

Daardoor zijn er steeds minder agenten nodig om de veiligheid in en om de stadions te handhaven. Vorig seizoen werden 20.963 agenten ingezet voor de wedstrijden in eerste klasse. Dat zijn er 30.000 minder dan in het piekseizoen 2000-2001.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131104_00822620

Mijn mening: Ik vind het zeer positief dat jongeren vandaag de dag steeds meer afstand nemen van geweld. Het creëren van sfeer wordt belangrijker. Ik ben het hiermee eens. Ik vind dat supporteren voor een voetbalwedstrijd zonder geweld kan verlopen. Ook wanneer de ploeg waarvoor jij support verliest, is geweld nutteloos. Door geweld te gaan gebruiken, gaat de score toch niet veranderen. Het is dus overbodig.