PDA

Bekijk de volledige versie : Rusland versoepelt bezoek zonder visum


a*exander.exelmans
3rd November 2013, 11:03
[SIZE=1]Vandaag om 10:34 door rvs | Bron: Belga[/SIZE]

In de toekomst kunnen transitpassagiers uit twintig landen een visumvrij oponthoud van 72 uur hebben in Rusland. Dat staat in een regeringsvoorstel waarover het Russische staatspersagentschap Ria Novosti bericht. De regeling zou ook voor ons land gelden.

Volgens het voorstel zouden passagiers uit België, de Verenigde Staten, China, Groot-Brittannië, Zweden, Italië, Frankrijk, Spanje, Zuid-Korea, Japan, Polen, Canada, Nederland, Zwitserland, Oostenrijk, Finland, Singapore, Australië en Griekenland 72 uur visumvrij oponthoud kunnen hebben. Hun ticket moet wel afkomstig zijn van een Russische luchtvaartmaatschappij.

Rusland en de EU liggen al jaren overhoop over een mogelijke afschaffing van de wederzijdse visumplicht. De Russische regering zou nu een uitzondering toestaan om de slabakkende toeristische sector een duwtje in de rug geven. Aeroflot, de grootste Russische luchtvaartmaatschappij, zou rekenen op een meerinkomst van jaarlijks 700 miljoen euro.

Bron: www.standaard.be/cnt/dmf20131103_00820873

Mening:

Ik vind het goed voor zowel Rusland als de EU. Het is goed voor de economie en toerisme in Rusland maar geeft ook een beter imago aan Rusland vind ik. Door deze (beperkte) visumvrijheid krijgen ze een meer open imago en dit zou misschien wel positieve gevolgen kunnen hebben op lange termijn. Men zal misschien eerder Rusland gaan betrekken in bepaalde zaken en het zal volgens mij de relaties tussen Rusland en de EU zeker niet verslechteren.
Voor de EU is het positief dat men nu dan makkelijker naar Rusland kan gaan en het zal (zoals ik al eerder zei) de relatie tussen EU en Rusland wellicht verbeteren. Hopelijk zal er in de toekomst nog meer goed nieuws omtrent Rusland komen.

Caroline.vanHulzen
19th November 2013, 19:06
Persoonlijk vind ik dit een heel goed initiatief van Rusland. Allereerst voor Rusland omdat zij veel meer toerisme zullen krijgen. Dit is goed voor de economie van het land, door de komst van verschillende toeristen zal de horeca er goed draaien.
Dankzij deze versoepeling zullen genoemde landen ook sneller geneigd zijn om samen te werken met Rusland, wat ook weer een positieve invloed heeft op de economie van Rusland.