PDA

Bekijk de volledige versie : 1.500 mensen protesteren tegen komst van nertsenkwekerij in Wervik


g*tte.jansen
2nd November 2013, 18:30
In de West-Vlaamse stad Wervik werd zaterdagnamiddag een protestactie gehouden tegen de komst van een nertsenkwekerij. Volgens de politie zijn hiervoor ruim 1.500 actievoerders opgedaagd.
Een pak sympathisanten van dierenrechtenorganisatie Gaia en buurtbewoners hebben op de Menensesteenweg actie gevoerd tegen de inplanting van een nieuwe nertsenkwekerij. Ook Michel Vandenbosch, die nog steeds revalideert van een hersenbloeding, was van de partij. ‘Het kan niet dat ze hier straks 107.000 nertsen per jaar zullen kweken om de dieren dan te vergassen en te verwerken voor hun pels’, sprak de voorzitter van Gaia.

De deputatie van West-Vlaanderen heeft vorige maand een gedeeltelijke milieuvergunning verleend aan een investeerder uit Nederland en dit ondanks ruim 2.300 bezwaarschriften. ‘Als dit doorgaat, wordt het hier een stinkende kweekvijver van vliegen’, vertelt Vandenbosch. ‘En dan heb ik het nog niet over de lawaaihinder en ontsnappende nertsen’.

Peter Vanvelthoven pleit voor een nationaal verbod op pelsdierkwekerijen. ‘Wervik is uitgegroeid tot een symbooldossier’, sprak de sp.a-politicus uit Lommel. ’In 2010 hebben we een wetsvoorstel ingediend maar tot dusver waren er enkel hoorzittingen. Er is geen eensgezindheid in Brussel. Het federaal parlement moet nu eindelijk de knoop doorhakken’.

Ook de burgemeester van Wervik protesteerde mee. ‘Wij willen deze extra bezienswaardigheid niet in onze stad’, vertelde Youro Casier (sp.a). ‘We zijn in beroep gegaan tegen de beslissing van de deputatie en desnoods trekken we naar de Raad van State’. Als de nertsenkwekerij er toch komt, betekent dat bijna een verdubbeling van het totaal aantal nertsen in België.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131102_00820546 - geraadpleegd op 2/11/2013

Mening
Ik ben het volledig eens met de actievoerders van Wervik. Een nertsenkwekerij is geen goed idee. Het is niet aangenaam voor de bewoners. Deze zullen last hebben van stank en vliegen. Bovendien zal er een heel drama ontstaan wanneer een nerts ontsnapt. Ik vind het ook geen systeem om deze armen diertjes te kweken om ze daarna te vergassen. Dit enkel en alleen om er bond van te maken. Ik sta volledig achter Peter Vanvelthoven die een nationaal verbod op pelsdierenkwekerijen eist. Ik hoop dat het protest tegen deze nertsenkwekerij effect heeft en dat dit plan niet doorgaat.

Sofie.DeWolf
2nd November 2013, 21:49
Mijn mening sluit grotendeels aan bij de mening van G*tte. Het is heel erg voor deze dieren dat ze gekweekt worden om achteraf vergast te worden voor hun pels. Persoonlijk zou ik zelfs nooit een kledingstuk willen dat gemaakt is van echte dieren. In mijn ogen staat dit gelijk aan dierenmishandeling. Deze dieren willen ook graag leven, wat geeft ons het recht om in hun plaats te beslissen over leven en dood? Stel je eens voor dat het een nieuwe rage wordt om kledij te vervaardigen van mensenhuid. Zou er iemand zichzelf vrijwillig opgeven om zijn/haar huid af te staan (en bij gevolg te sterven) ? De mens is ook een diersoort, maar velen vergeten dit soms.
Wat ik wel kan begrijpen is dat deze nertsenkwekerij zal zorgen voor een hogere tewerkstelling en dat vele mensen dit positief vinden in deze tijd. We zitten namelijk nog steeds in een toestand van crisis. Ik vind het wel heel jammer dat de dieren hier weeral de dupe van zijn.
Wat ik mij ook zeker kan inbeelden zijn mensen die veel geld overhebben om kledij te kopen dat gemaakt is uit echte dierenvacht. Meestal zijn deze kledingstukken ook zeer duur. Als je dan kan uitpakken naar de wereld toe in de zin van 'kijk naar mij, ik kan mij dit veroorloven', kan dit een goed gevoel geven. Ik hoop alleen dat er niet te veel mensen zijn die zo denken. Ik zou mij persoonlijk zelfs heel slecht voelen wanneer ik zou rondlopen met een kledingstuk dat gemaakt is uit een echte dierenvacht. Ik zou mij hier enorm voor schamen, het idee dat voor mijn kledingstuk een dier moest sterven kan ik niet verdragen.
Iedereen heeft uiteraard een eigen mening en die respecteer ik ook, maar persoonlijk hoop ik echt dat deze nertsenkwekerij niet van de grond komt.