PDA

Bekijk de volledige versie : Kleuterschool richt zich op meervoudige intelligentie


L*en.Daems
2nd November 2013, 16:55
Kleuterschool richt zich op meervoudige intelligentie

BimSem start volgend schooljaar een nieuwe kleuterschool op in de Mechelse binnenstad. Die zal werken met een methode waarbij kindjes al hun talenten te gebruiken om iets te leren. Het wordt de eerste MI-school in de regio.

MI staat voor meervoudige intelligentie. "Er zijn nog maar enkele scholen in Vlaanderen die op deze manier werken", zegt Greet Nauwelaerts (foto), directeur van de lagere school van BimSem. De school wacht op groen licht van de overheid om het voormalige klooster van de Gasthuiszusters in de Bleekstraat te verbouwen, een investering van 700.000 euro.

In september 2014 wordt gestart met een eerste en een tweede kleuterklas. "Voor onze erkenning moeten er op 1 oktober minstens twintig kindjes ingeschreven zijn, en met de instappertjes alleen zijn we daar niet zeker van", legt Nauwelaerts uit.

Als MI-school hopen ze in BimSem alvast heel wat ouders aan te spreken. Greet Nauwelaerts: "In de school zal het uitgangspunt niet zijn hoe slim een kind is, maar hoe een kind slim is. De methode gaat ervan uit dat elke mens niet op één, maar op verschillende manier intelligent is. Iedereen kan leren door gebruik te maken van zijn of haar talenten. En iedereen kan talenten ontwikkelen."

Bron: Gazet van Antwerpen
Link: http://www.gva.be/regio-mechelen/mechelen/kleuterschool-richt-zich-op-meervoudige-intelligentie.aspx
Datum: 02-11-2013

Mening: Het concept van de MI-school is nog niet zo bekend hier bij ons. Daarom denk ik dat ouders eerder zullen afwachten in plaats van hun kind onmiddellijk in te schrijven in een MI-school. Wij zijn allemaal nogal gehecht aan het onderwijs hoe het nu is dus ik denk dat ze nog ouders moeten overtuigen. Ik vind het wel een goed initiatief om vanuit de talenten van de kinderen te gaan werken. Zo worden ze gestimuleerd om hun talenten alleen nog maar verder ontwikkelen en het is een groot pluspunt als dat al in de kleuterklas begint. Natuurlijk is het ook nog altijd belangrijk dat de kleuters al spelend kunnen leren. Ze moeten niet alleen met hun talenten bezig zijn maar ze moeten ook nog de mogelijkheden hebben om andere dingen te doen. Als de MI-scholen laten zien hoe zij het concreet aanpakken, denk ik dat er nog meer geïnteresseerde ouders zullen zijn in de toekomst.

M*rel.Marissen
2nd November 2013, 19:58
Ik vind het een heel goed idee om nog een nieuwe MI-school op te richten. Zelf ben ik heel erg bezig met het zoeken naar een betere manier van lesgeven en de theorie rond meervoudige intelligentie is daarbij zeker al aan bod gekomen. Ik heb zelfs met de tips van scholen die rond meervoudige intelligentie werken een spel ontwikkeld waarmee je kan nagaan op welke intelligenties kinderen hoog of laag scoren en waarmee je tegelijkertijd ook aan de verschillende intelligenties werkt en waarmee leerlingen leren dat ze ook de talenten van anderen soms nodig kunnen hebben om een opdracht tot een goed einde te brengen.
Ik denk op dit moment niet dat dit dé beste manier is van lesgeven, maar ik denk wel dat deze theorie heel wat positieve elementen bevat waar we zeker iets mee kunnen doen in de toekomst. Ik denk dat de ideale school een mengeling is van ons huidig onderwijs en onderwijs dat gebaseerd is op meervoudige intelligentie. Ik denk dan ook dat het voor ouders moeilijk is om de keuze te maken tussen een gewone school en een MI-school, omdat ze beiden zowel positieve als negatieve elementen bevatten, maar ik vind het wel goed dat de mogelijkheid tot die keuze bestaat. Door meer kinderen van dit soort onderwijs te laten genieten, denk ik dat er binnen onze maatschappij ook meer oog zal komen voor deze ideeën en dat deze dan misschien worden opgepikt door andere scholen.