PDA

Bekijk de volledige versie : Leren was nog nooit zo populair


J*liette.Boonen
2nd November 2013, 12:41
We volgen meer opleiding en spenderen meer tijd aan leren, ook buiten de werkuren. Het liefst leren we van onze collega’s op de werkvloer. Dat blijkt uit de Kluwer Learning Indicator 2013.

Kluwer Opleidingen bevroeg voor het vierde jaar op rij enkele duizenden professionals over hoe zij omgaan met opleiding en ontwikkeling. 6.211 respondenten deelden hun ervaringen. Een recordaantal, en dat is geen toeval. Leren blijkt nog nooit zo populair geweest te zijn.

Bijna negen op de tien (87%) professionals volgden het voorbije jaar een opleiding voor hun werk. Gemiddeld kregen ze ruim acht dagen opleiding. Dat is iets meer dan in 2012. De jongsten op de werkvloer worden het meest opgeleid. Werknemers jonger dan 25 jaar krijgen gemiddeld 13 dagen opleiding per jaar.

Minder klassikaal leren
We stoppen niet met leren op het einde van de werkdag. Iets meer dan de helft van de respondenten leert ook buiten de werkuren bij voor het werk. Een derde zegt dit minstens wekelijks te doen. Dat kan onder andere via avond- of weekendonderwijs, zelfstudie of het doornemen van vakliteratuur.

De manier waarop we leren is aan het veranderen. Vooral jonge werknemers keren klassikaal leren de rug toe. Meer dan zeven op de tien 30-plussers volgden het voorbije jaar een klassikale opleiding. Bij de ondervraagde min-25-jarigen daalt dit tot een op twee.

Bron: De Standaard, 2 november 2013 om 10:23 door wv

Eigen mening: In het artikel kunnen we lezen dat leren steeds meer en meer populair aan het worden is. Maar liefst 87% van de professionals volgden het voorbije jaar een opleiding voor hun werk. Ook als leerkracht in wording ben ik er me van bewust dat ik na mijn studie ook verschillende opleidingen kan/moet genieten. Hier sta ik dan ook helemaal achter. Volgens mij ben je nooit uitgeleerd en dit vertaalt zich in levensbreed- en levenslang-leren.