PDA

Bekijk de volledige versie : Vlaamse universiteiten keren met nieuwe contracten terug uit Brazilië


L*en van Overveld
2nd November 2013, 09:54
[SIZE=3]Vlaamse universiteiten keren met nieuwe contracten terug uit Brazilië[/SIZE]

De Vlaamse universiteiten en associaties van universiteiten en hogescholen keren vandaag terug naar België met een reeks nieuwe contracten met collega-kennisinstellingen in Brazilië. De (vice)rectoren en associatievoorzitters die een week lang op sleeptouw werden genomen door minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) zijn tevreden over de missie. Zowel de uitwisseling van studenten als van innoverend wetenschappelijk onderzoek zal versterkt worden.

"Het was de eerste keer dat àlle Vlaamse universiteiten en associaties van universiteiten en hogescholen deelnamen aan een missie, en dat werpt vruchten af", zegt Smet. "We hebben niet alleen een akkoord op zak voor samenwerking met universitaire onderzoeksinstellingen, maar er zijn ook contacten gelegd voor uitwisseling op middelbaar niveau en in het volwassenonderwijs. Bovendien komen er ook tegenbezoeken: op 8 november komt de gouverneur van het federaal district Brasilia, die we hier ontmoet hebben, naar Vlaanderen, en in maart volgend jaar brengt de gouverneur van de deelstaat Goias een tegenbezoek."

De laatste halte van de missie was Sao Paulo, goed voor een derde van het bruto nationaal product van Brazilië en 51 procent van de wetenschappelijke productie van het land, zoals de Braziliaanse staatssecretaris voor Wetenschapsbeleid Rodrigo Garcia de Vlaamse delegatie op het hart drukte.

Indrukwekkend

"We hadden al samenwerkingen op de terreinen van materiaalkunde, transportwetenschappen en biomedische wetenschappen", zegt Jean-Michel Rigo, vicerector van de UHasselt. "Maar ik keer terug met een Memorandum of Understanding om de samenwerking te intensiveren." Rigo is ook onder de indruk van de nieuwe, virtuele universiteit die de drie grote universiteiten van Sao Paulo op poten aan het zetten zijn. Hun online tool om hun uitwisselingsprogramma 'Science Without Borders' op te volgen is redelijk indrukwekkend", zegt de professor.

Paul Van Cauwenberge, voorzitter van de Hogeschool Gent en voormalig rector van de UGent, is ook tevreden met de oogst van deze missie. "Tot nu toe waren het de wetenschappers zelf die contacten met elkaar legden, en dat blijft natuurlijk fundamenteel, maar het is ook goed dat de hoofden van de instellingen elkaar ontmoeten, onder meer om afspraken over financiering van projecten rond te krijgen."

Niet alleen topuniversiteiten

André Oosterlinck, voorzitter van de associatie Leuven en ex-rector van de K.U. Leuven, is dan weer blij dat ook de universiteiten van de deelstaat Goias in Goiânia werden bezocht door de Vlaamse onderwijsmissie. "We moeten ons niet alleen richten op de topuniversiteiten zoals die van Sao Paulo, want die worden door iedereen platgelopen. De universiteiten van de deelstaat Goias, een regio met enorm groeipotentieel, kunnen ons met de uitwisseling van research ook heel wat bieden."

Dat denkt ook Jean-Pierre Timmermans, vicerector van de UAntwerpen. "De deelstaat Goias is door de federale Braziliaanse overheid aangeduid om zich te focussen op die terreinen die onze instellingen in Antwerpen erg interesseren: transport en logistiek. Dat sluit aan op de expertise die wij in onze onderzoeksinstellingen, samen met het havenbedrijf, in huis hebben." En het hield deze week zelfs niet op met Brasilia, Goiânia en Sao Paulo. Jean-Pierre Timmermans en Robert Voorhamme, associatievoorzitter van de Antwerpse universiteit en hogescholen, reisden tussendoor ook naar de Santa Catarina universiteit in Florianopolis om er de bestaande samenwerking naar de toekomst toe uit te breiden.

Internationale ranking

Opvallend in de contacten tussen universiteiten aan beide kanten van de Atlantische Oceaan was het belang dat ze vandaag de dag allemaal hechten aan hun internationale ranking. "U zult opgemerkt hebben, dat wij ons zeer competitief opstellen, ook tegenover elkaar", zei Paul De Knop, rector van de VUB en voorzitter van het college van rectoren, in een toespraak tot de rectoren van de universiteiten van Sao Paulo in het paleis van de gouverneur. "Die indruk klopt, en zo hoort het ook voor wetenschappelijke instellingen die excellentie nastreven, maar weet ook dat we in Vlaanderen allemaal loyaal met mekaar samenwerken en aan één touw trekken."

"We mogen ons in een context van internationale concurrentiestrijd zeker niet versnipperd opstellen," zegt André Oosterlinck. "Want dan komen wij Vlamingen nergens meer aan de bak."

Bron: www.demorgen.be, datum 2 november 2013

Eigen mening:
Ik vind dit een goed initiatief. Door de uitbreiding van samenwerkingen tussen Belgische en Braziliaanse universiteiten en hogescholen kunnen ze hun kennis en ervaringen bundelen om tot hopelijk een aantal schitterende resultaten te komen. Zulke projecten krijgen volledig mijn steun omdat ik van mening ben als je je krachten bundelt kan je nog veel verder komen en ik hoop dat dit project genoeg steun krijgt om het tot een goed einde te brengen.

De uitwisselingsprojecten naar Brazilië zijn ook van groot belang. Ik vind dat zo studenten kunnen zien hoe het er ergens anders aan toe gaat om te studeren of te werken. Studenten kunnen hier ook heel veel van leren. Ik vind dat een uitwisselingsproject een goed leerproces is voor studenten.